Duikbrevet in da pocket! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu Duikbrevet in da pocket! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu

Duikbrevet in da pocket!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

05 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Dinsdag hebben we weer eens les gehad. Die middag was het tijd voor duikles. Nu was het niet alleen snorkelen, maar we mochten nu ook met de complete duikuitrusting het zwembad in. In totaal hebben we vier in het water gelegen, wat best wel slopend was. Die avond was het tijd om even een filmpje te kijken, maar na 10 minuten was mr. Vos weer vertrokken.

Op woensdagochtend zijn Maarten en ik even naar Rosehill geweest voor een paar boodschappen, en om even een paar nieuwe shirts op de kop te tikken. Na een lekkere bak koffie was het tijd om naar school te gaan, want daar werden we opgepikt door de chauffeur van school, die ons richting Pumba Lodge bracht. Het was die dag weer tijd voor een lodge visit, en dit keer was het in één van de duurste en beste lodges in de regio. Dit was een vijf sterren lodge, waar onder andere de band ‘life’ en vele andere celebrities zijn geweest. Hier is het echt asociaal hoe luxe het is. De suite was aan de voorkant gewoon één grote glaswand. Als je wakker werd, keek je uit over een groot meer, waar vaak dieren drinken, en nijlpaarden verblijven. Er was een privésauna, met hetzelfde idee. Aan de andere kant van het glas was het meer, en dus een leeuw kan zomaar aan de andere kant staan. Ook elke kamer z’n eigen jacuzzi / zwembad. Dus dit lijkt me een mooie lodge om een keer te verblijven. Het kost maar 725 euro per nacht. Aan het eind van het bezoek kregen werden we nog even volgepropt met wat voedsel, wat natuurlijk nooit verkeerd is!
Die avond was het tijd om Nederland-Mexico te kijken in Ferryman’s. Na deze wedstrijd zijn we weer naar de lounge geweest, om weer te profiteren van de woensdagavond-actie (2=1). Deze avond werd dus ook wel weer aardig zwalkend afgesloten.

Donderdagochtend de 27e werd gestart met een lesje, waarna ik het zwembad weer ben ingedoken. Nu was het echter best snel afgelopen, want ik had privéles, omdat ik graag snel wilde afduiken. Later die middag heb ik nog even gechilld, waarna de braai weer werd aangestoken, maar nu met alle mensen van de vorige (Wildlife Management) periode. De braai werd afgesloten met een gezellig avondje stappen in de Snorts.

Op vrijdag waren we vrij, dus er werd maar weer eens lekker uitgeslapen. De rest van de dag bestond een beetje uit internetten, filmpjes kijken, en niks doen. Die avond ben ik vroeg op bed gegaan, want de volgende ochtend was het tijd om af te duiken in Port Elizabeth.

Om 7 uur vertrokken alle duikers richting Port Elizabeth, waar we om 10 uur onze eerste snorkelduik hadden. Wij hebben bij een oude scheepswerf gesnorkelt waar veel koraal en vis zat. Was mooi om te zien, en alles ging prima. Na een kleine pauze was het tijd om te beginnen met alle duikoefeningen die we hebben geleerd, en dit hebben we ook bij de scheepswerf gedaan op vijf meter diep. In totaal hebben we twee echte duiken gehad die dag. ’s Avonds hebben we met z’n allen lekkere sushi gegeten, waarna we naar het casino zijn gegaan. Hier was het geluk niet te vinden die avond...helaas...

De volgende ochtend was het ook weer 7 uur dat we vertrokken vanuit de lodge richting de haven. Hier hebben we ons omgekleed en zijn we met een 2x140pk bootje een flink stuk de zee opgegaan. Hier werden we het water ingelaten waar onze twee echte duiken begonnen. De eerste duik begon goed, maar op 10 meter kreeg ik een trap tegen m’n kop van iemand, waardoor ik geen adem meer kreeg. Was dus echt niet chill. Maar op een gegeven moment werd ik geholpen door de instructeur met m’n ademhaling, en kon ik weer verder duiken. De eerste duik was 15 meter diep, en de tweede 12. Wij hebben zeer veel koraal en vissen gezien. Echt super om nu een keer echt te duiken, en niet in een zwembad!
Aan het eind van de middag werd het weer tijd om terug te gaan naar Port Alfred, waar een lekker pizzaatje besteld werd. Ook al was ik doodop, kben toch nog even naar de Snorts geweest.

Maandag was het eerst weer tijd om uit te slapen. ’s Middags op school op internet gezeten en een beetje voor school bezig geweest. Om vijf uur was het tijd voor de mid-module-braai op school; eerst een uur lang gratis tanken, en dan lekker braaien met een mannetje of 100. Na die tijd zijn we naar de tab geweest, een karaoke bar hier in Port Alfred. Hier hebben we dus nog even de nodige nummertjes gezongen. ’s Nachts kreeg ik een smsje van Jeroen & Ronald (broer & neef) dat ze in Longstreet in Kaapstad aan het drinken waren. Deze twee zijn dus ook veilig geland, en zijn begonnen aan hun reis richting Johannesburg. Maar al met al was het weer een top avond!

Op dinsdag de 1e van juni zijn Arwen en ik ’s ochtends de zee weer ingeweest om te surfen. De golven waren nu prima voor ons, dus wij hebben ons zeer vermaakt op deze ochtend! Die middag ben ik maar eens bezig geweest voor onze opdracht. ’s Avonds werd er weer een poging gedaan om een film te kijken...maar het werd weer half slapen.

Op woensdag begon onze lesweek weer. Het was weer één lesje in de ochtend. Die middag zijn we naar de vijf sterren lodge Kariega geweest. Hier betaal je ongeveer 250 euro per nacht, maar het is een veredelde Center Parks. Ik wilde graag even in de keuken kijken, en dacht mocht op een gegeven moment ook. Hier vlogen ongeveer 25432 strontvliegen, waarvan de helft bij rauwe kip die op het aanrecht stond te garen in de warmte van de keuken. Echt een vijf sterren keuken was het :S
’s Avonds zijn we eerst twee uurtjes op school geweest voor de Student Awards 2010. Hier kon je awards winnen voor het spreekwoordelijke ‘5e wiel’, lekkerste student, mooiste borsten, grootste alcoholist etc. Was echt heel erg grappig, maar helaas...de lekkerste student was niet Mark Vos.
Daarna zijn we weer naar de lounge geweest, want het was namelijk weer woensdag! Om half twee werd het toch tijd om te slapen, want om 7:00 stond onze wekker weer.

De volgende ochtend, of eigenlijk, een paar uur later, zijn we naar school gegaan voor een lesje. Die middag hebben we nog een lodge visit gehad, nu naar Kachika. Dit was een betere lodge dan gisteren; hier kregen we een lekker drankje, en alles zag er super uit! ’s Avonds was het plan om weer te gaan zingen in de snorts, maar de avond ervoor was iets te slopend. Dus het werd toch maar bed.

Op vrijdag hebben we weer een leske gehad. Met onze tutor hadden we elke keer zitten ouwehoeren; tijdens een lodge visit kwamen we in een converentie zaal, met allemaal water mooi klaar gezet. Wij zeiden tegen haar; dit verwachten wij ook wel een keer in onze les! Elke keer beloofd, maar steeds geen mooie opzet. Maar deze dag was het leslokaal wel klaargemaakt; er stonden allemaal amarula (= locale drank) flesjes op de tafel. Dit geeft wel het niveau weer van hoe wij hier op school bezig zijn.
’s Middags heb ik m’n theorietoets gemaakt voor het duikbrevet. Dit was té makkelijk, dus de score was 96%! Dit betekent dat ik nu officieel mag duiken overal ter wereld!
Later die middag zijn we nog even naar Rosehill geweest voor een kappersbezoek, wat boodschappen en een bakkie pleur. Daarna zijn Arwen en ik de zee weer even ingeweest met onze plankjes. Was weer gruwelijk om te surfen.
Die avond zijn we met een klein groepje uiteten geweest naar de Highlander. Het is een soort pub, maar het voedsel is grandioos! De avond werd weer eens afgesloten met de snorts.

Dit was het weer tot nu toe! De volgende keer zal er een heel verhaal op staan over de reis met Jeroen & Ronald richting Johannesburg, en natuurlijk de 1e Nederlandse wedstrijd van Fifa World Cup 2010!

Ciao! x

• 05 Juni 2010 - 14:43

Gea:

Mark Van Harte Gefeliciteerd met het halen van je duikbrevet super man. Wat weer een verhaal je verveeld je nog geen moment daar volgens mij. maar dat moet ook niet anders duurt de tijd zo lang je kunt nu haast al weer aftellen om naar Oostenrijk te gaan en dan terug naar hardenberg wat gaat de tijd snel he . Wat leuk dat Jeroen en Ronald ook al in de buurt zijn toch even wat familie in de buurt. geniet maar lekker met zijn drieen van dat weekje en van de voetbal als nederland met 2 - 1 wint.

Groetjes
    De Buurtjes

• 06 Juni 2010 - 09:50

Kristy:

De verhalen zijn al leuk, en ze zijn nog leuker als je weet hoe iets eruit ziet ;)
    het gaat allemaal nog z'n gangetje daar zie ik wel! Alvast veel plezier met je broer&neef! xxx en groetjes daar

• 06 Juni 2010 - 21:05

Herm En Zwaantje:

Hoi Mark,
    Wat goed van jou dat je het duikbrevet gehaald hebt.
    Hopenlijk kun je het daar nog regelmatig doen.
    Jij hebt wel geluk met het weer. 27 graden!!!.
    Wij kregen vandaag (6/6) van Ronald een sms-je dat het weer bij hun wat tegen viel. Voor de rest vinden zij het geweldig.
    Nog veel plezier samen als Ronald en Jeroen dinsdag bij je komen. En een goede en mooie trip naar Johannesburg.
    Ook veel plezier bij de wedstrijd van volgende week maandag met natuurlijk een goede uitslag voor Oranje.
    Groetjes,
    Herm en Zwaantje, Borne.

• 07 Juni 2010 - 15:01

Diny Oostenbrink:

Hey Mark,

Nou, die lodge van € 725,-/per nacht lijkt mij ook wel wat. Geweldig zeg. En wat betreft je duikbrevet: kun je mooi gaan duiken met je buurmeissie, die heeft immers ook haar duikbrevet in de pocket.
    Ik heb je een tijdje niet gevolgd, op de een of andere manier kwam het er maar niet van, maar ik vond het nu dus weer eens hoog tijd worden om te lezen hoe jij je daar vermaakt. Inmiddels is Jeroen ook gearriveerd in Zuid-Afrika, spannend hoor. Ik hoop dat jullie een hele goede tijd hebben samen en geniet er nog maar lekker van. Voor je het weet is alles weer achter de rug.
    Groetjes van ons allemaal hier aan de Roeterskamp 2.

• 10 Juni 2010 - 16:44

Roelof & Diny:

Hoi Mark

Ook namens ons gefeliciteerd met het behalen van je duikbrevet, het is vast geweldig,
    Hopen dat je het nog vaak kan gebruiken.
    Geniet nog veel van de komende tijd.
    We wensen je samen met Jeroen & Ronald veel voetbal plezier
    Mark het was weer tof om je verhalen te lezen.

Groetjes
    Roelof en Diny

• 11 Juni 2010 - 07:29

Ellen:

Gefeliciteerd met je duikbrevet! Echt beter dat je die gehaald hebt. Heb je nog meer plannen daar om nieuwe sporten te leren? Veel plezier met Jeroen en Ronald! En ik zal maandag op tv even opletten of ik jullie zie :p

• 13 Juni 2010 - 09:09

WIM Uut Gramsbargn:

Moi Mark van harte gefeliciteerd met je brevet nu kun je mooi de bodem van de Vecht bekijken {en meer}. Doe Jeroen de groeten en geniet van de voetbal!! O ja en denk aan de oordopjes!!!!! WIM HOFSINK