Holiday met broer & neef! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu Holiday met broer & neef! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu

Holiday met broer & neef!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

15 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Het is weer een boekwerk geworden deze keer, maar afgelopen week heb ik ook gewoon té veel meegemaakt! Enjoy...

Op zaterdag de 5e ben ik ’s ochtends vroeg uit bed gegaan om met onze opdracht bezig te gaan. Het was echt bloedje heet, dus ik heb lekker buiten gezeten met m’n laptop op schoot. ’s Avonds hadden we eerst een party bij iemand thuis, waarna we naar de lounge zijn gegaan, waar het weer mooi laat is geworden.

Zondag hebben we eerst maar weer eens lekker uitgeslapen, waarna we maar weer in het lekkere zonnetje zijn gaan liggen. ’s Middags wilden Arwen en ik naar de spa (nog voor haar verjaardag), maar die was gesloten. Dus wij zijn maar op het terras gaan zitten aan de Kowie rivier hier in Port Alfred. Die avond wilden wij lekker uiteten gaan, maar echt alles was al gesloten om half negen :S. Het werd maar een fastfood restaurant.

Op maandag was het weer even tijd om wat te gaan doen voor school, maar aan het eind van de middag zijn we nog weer even de zee ingeweest om te gaan surfen. Die avond ben ik met Arwen naar de Links uiteten geweest, omdat de vorige avond niks werd, en omdat we deze dag twee maanden bij elkaar waren.

Dinsdag de 8e van juni had ik best wel veel les die dag. ’s Ochtends begon het met een teambuilding activiteit; kanoen op de Kowie rivier. Maar helaas was het die ochtend best bewolkt, en winderig. Dus echt ideaal kanoweer was het niet. Rond half één kwamen Jeroen en Ronald (broer & neef) aan in Port Alfred. Met z’n drieën hebben we lekker geluncht bij Guidos, waarna ik J&R heb afgezet voor een township tour. Ik moest nog even naar een paar lesjes, waarna ik gauw even een paar sandboards heb gehuurd. Jeroen, Ronald, Arwen en ik zijn naar East Beach gegaan, waar je prima kunt sandboarden. Hier hebben wij dan ook een klein uurtje zand liggen happen.
Die avond werd de braai maar weer eens aangestoken (met Wijko satésaus from the Netherlands!!...dankje pa & ma voor de droge worst, grolsch, ‘platte’ koeken en de satésaus). Rond een uurtje of 10 hebben we toch weer iets heel aparts meegemaakt. Er kwam een bewaker met een onguur type naar ons toe. Zei hij tegen ons: ‘wil je even op deze kerel passen? Ik heb namelijk geen telefoon o.i.d. en ik moet de armed response even bellen, want deze man verschuilde zich in de bosjes voor ons, en hij hoort hier niet’. Wij zaten in een kring, en die kerel werd dus maar gewoon even op ons terras geplaatst. Dit was dus waarschijnlijk een potentiele inbreker. Maar na een klein kwartiertje kwam de bewaker weer terug, en even later kwam de armed response om deze kerel op te halen. Deze man zit nu waarschijnlijk nog steeds vast. Zit je dus lekker te barbecuen, met een crimineel naast je, die je vast moet houden.
Na onze braai was het nog even tijd om Jeroen & Ronald de snorts te laten zien. Hier hebben we nog even gepoold en party gemacht tot 12u, waarna we langzaam aan naar huis zijn gegaan.

Woensdagochtend was weer een vroege ochtend. Om 6u ging de wekker, omdat we helemaal richting Drakensbergen moesten rijden (=900km). Heel die dag vele verschillende landschappen gezien, en heel veel zwarte mensen. Maar na 11 uurtjes rijden kwamen we eindelijk bij onze lodge aan in de buurt van Bergville. Dit is een afgelegen lodge, maar wel met groot zwembad, sauna en jacuzzi. Heel erg chill dus. Die avond hebben wij weinig gedaan, omdat we de volgende ochtend een zware hike tot 3100 meter voor de boeg hadden.

Op donderdag zijn we om 7u opgestaan. We kwamen binnen bij de eetzaal, maar daar werd ons verteld dat de hike niet doorging. Het was té slecht weer; het waaide en sneeuwde hoog in de bergen. Wat we wel konden doen was de Lesotho tour. Dit hebben we dus ook maar gedaan. Lesotho is een klein land binnen in Zuid-Afrika. Het is één van de armste landen ter wereld, geen normale infrastructuur, en ook al helemaal geen westerse invloed. Na een paar uurtjes rijden kwamen we bij de grens van Lesotho. Hier waren twee douane medewerkers al helemaal in de wk-stemming; zingen, dansen en blazen op de vuvuzela. Dat zijn dus overheidsmedewerkers. Hier hebben we ook nog een paar sneeuwvlokken gezien, en wat hagel. Ga dus maar na hoe koud het hier kan worden in Zuid-Afrika! Maar uiteindelijk konden we verder rijden het land in. De wegen waren super slecht, met afgronden van honderden meters vlak naast je (en natuurlijk zonder vangrail). Na een kleine trip kwamen we aan in een klein dorpje. Wij zijn via de lodge deze kant op gegaan, normaal kunnen hier geen toeristen komen, dus het was echt een zeer afgelegen stuk Lesotho. Hier hebben we eerst de school bezocht, die wordt gesponserd door het geld dat wij betalen voor de trip. Een paar backpackers hadden ballen meegenomen voor de kinderen. Die werden dus helemaal gek en iedereen zat te vechten om de bal. Na de school hebben we een kleine hike gedaan richting rotsschilderingen. Hier hebben we ook een lunch gehad. Na de lunch zijn we weer naar beneden gelopen naar het kleine dorpje, waar we traditioneel maisbier hebben gehad. Dit kregen we in de bar van het dorp; het was een rond stront-huisje, waar een vuurtje werd gestookt, maar geen rookafvoer was. Dus we zaten met tranende ogen in een half donker hokje maisbier te drinken. Daarna zijn we nog met de leraar van de lokale school naar zijn huis gegaan, waar we maispap hebben gegeten (alles wat ze eten is hier mais). Daarna werd het tijd om terug te gaan naar Amphiteathre backpackers, maar voordat eerst nog even lokaal Lesotho’s bier (Maluti) gekocht, wat niet geexporteerd wordt. Maar de weg richting huis was nogal nat. En aangezien de wegen in Lesotho zeer slecht zijn moesten wij nog een stuk lopen, omdat het busje niet de berg op kwam.
Éénmaal weer ‘thuis’ gekomen brandde er een lekker vuurtje waar we een paar biertjes naar binnen hebben gewerkt. Na het avondeten zijn Ronald en ik nog even in de sauna geweest, en later lekker met een biertje in de jacuzzi gezeten.

Vrijdagochtend was het ook weer megavroeg; nee het is niet echt vakantie. Het was namelijk zes uur toen de wekker ons weer riep. Wij wilden ’s ochtends nog gauw naar het national park gaan, om nog wat van de natuur te zien, omdat het nogal aaridg mooi weer zou worden die dag. Rond half zeven zijn we naar naar Royal Natal gereden, en daar de auto geparkeerd. Hier hebben wij een klein uurtje gelopen richting een waterval. Daarna zijn we nog even naar Amphitheathre gereden, de berg die we eigenlijk de dag ervoor zouden beklimmen. Nu lag de berg half in de zon, met een pak sneeuw op de top! Echt raar om in Zuid-Afrika sneeuw te zien, maar het is wel super gaaf!
Daarna was het tijd om via Johannesburg richting Nelspruit te rijden. Op een gegeven moment werd ik van de weg gehaald door een agent op de snelweg...ik was gelaserd. Ik reed 140 waar 120 mocht, en dat kwam neer op 600 rand (60 euro) boete. Maar ik had mijn zuid-afrika voetbalshirt aan, en ik had een goed praatje. Hij wilde geen cash aannemen, want dat zou hij zo in z’n zak steken. Wel een eerlijke agent. Na een kleine 10 minuten praten met de agent mocht ik gaan zonder boete, maar ik heb de beste man maar 20 rand in de handen gedrukt, ‘voor zijn kerk’.
Richting Johannesburg werd het steeds drukker met vlaggen uit de autos, en alle tankstations zagen de kleuren van Zuid-Afrika. Je kon het echt merken dat ‘smiddags om 16:00 het wk van start zou gaan. Maar wij moesten echter nog dikke 300km richting Nelspruit rijden.
Om 15:30 kwamen wij bij de lodge aan, spullen gedropt, en met een taxi naar het Fifa Fan Fest gegaan. Hier zaten echt duizenden zuid-afrikanen (wij waren echt serieus één van enige blanken). Maar hier werd de openingswedstrijd van Zuid-Afrika tegen Mexico bekeken. Eerste wedstrijd bleef het nog een beetje rustig, veel zeuren en bier drinken met de locals. Maar zoals de meesten wel weten scoorde Zuid-Afrika na de rust. En je raad het al...ÉÉN GROOT FEEST! Na de 1-1 score werd het helaas weer wat minder met het feest, maar het was nog steeds heel gezellig! Dit was een voetbalwedstrijd die echt heel, héél erg super gaaf was om mee te maken!
Die avond nog even bij een chinees gegeten, waarna we nog een deel van de andere wk wedstrijd hebben gekeken.

Op zaterdag de 12e van juni zijn we om half zeven weer uit bed gegaan. Na een goed ontbijt in het hostel zijn we richting het station van Nelspruit gereden, om die even te bekijken. Daarna zijn we verder naar het oosten gereden richting Kruger National Park. Na heel veel gezellig gezeur bij de gate zijn we naar binnen gereden. We moesten ongeveer 150 km rijden naar onze lodge, maar wij hadden daar de hele dag voor uit getrokken, om onze eigen ‘game drive’ te doen. Wij hebben deze dag vier van de vijf van de big 5 gezien (olifant, buffel, neushoorn & leeuw). Maar sommige beesten waren echt super gaaf om te zien, zoals een groep van ongeveer 30 olifanten bij een watertje. Daarna liepen ze in een stoet weg, en ze kruisden onze weg, en sommigen gewoon op een metertje of 10. Maar één zo’n bakbeest werd nogal boos, zette grote oren op, en begon aggresief te bewegen. Dus toen hebben wij maar gauw het gaspedaal ingedrukt. Deze dag hebben wij echt gigantisch veel dieren gezien (in vergelijking met mijn game drives etc.). Maar om half 6 moesten wij op het park zijn, omdat toen de poort van de lodge dicht ging. Op dit lodgecomplex hadden wij twee kleine hutten voor ons drieën, tegen een aardig dure prijs. Maar je mag ook wel een keer luxe hebben op vakantie :P. Die avond hebben wij besloten om maar lekker te gaan braaien met aparte soorten vlees, zoals ‘rood hartebeest’. Heel raar idee om midden in Kruger te zitten, braaitje aan, onder een zeer heldere sterrenhemel. Maar om 10 uur werden de ogen weer gesloten, omdat het voor de verandering weer eens vroeg werd de volgende ochtend.

Zondag ging de wekker om 04:30. Het was tijd voor een ochtend game drive! We begonnen in het donker, dus we moesten zoeklichten gebruiken om dieren te spotten. Ook wel een keer leuk om op een andere manier een game drive te doen. Én het voordeel was nu dat ik nu nachtdieren zag, wat ik normaal niet zag, zoals de jakhals en de hyena. Deze ochtend hebben we vele andere dieren gezien dan overdag, en een mooie zonsopkomst.
Na de gamedrive hebben wij ontbeten op het complex, op 200 meter afstand van zebra’s en wildebeesten. Hierna werd het tijd om richting onze volgende stop te rijden; Johannesburg. Maar hiervoor moesten wij eerst nog 50 km door Kruger heen rijden, wat ook niet verkeerd was. Hier nog een mooi opengereten zebra gezien, maar hij leefde nog wel.
Rond de avond kwamen wij in Johannesburg aan, waar we eerst bij een lodge aankwamen waar eigenlijk niemand of niks was. Toen zijn we met een shuttle busje van de lodge naar het hoofdgebouw gebracht. Hier hebben we ingecheckt, en bleek dus dat we bij het hoofdgebouw moesten blijven slapen. Ik heb echt nog nooit zo’n chaotische backpackers meegemaakt. Het voedsel is ook nog eens gigantisch ranzig, dus het is geen aanradertje hier.

Maar het maakt allemaal niks uit, want op maandag de 14e was het tijd voor de eerste wedstrijd van het Nederlands elftal! Wij hadden gehoord dat Joburg helemaal vast stond tijdens de openings wedstrijd, dus wij zijn om half 8 uit bed gegaan, om op tijd te zijn voor het oranje supporters feest van 10:30. Maar we waren al té vroeg voor de shuttle bussen; die reden pas vanaf negen uur. En de rit was geen vier uur zoals afgelopen vrijdag, maar 20 minuten. En het stadion ging pas om half 11 open, dus het werd maar wachten in het zonnetje. Hier hebben we ons echt ook wel vermaakt, voornamelijk gelachen om een familie die de Nederlanders wou supporten, met geen ‘rood-wit-blauw’, maar ‘blauw-wit-rood’ op hun gezichten. Maar om half 11 konden we naar binnen en naar het oranje feest. Hier echt lekker biertjes gedronken en feest gevierd in de zon. Echt top sfeertje daar!
Rond half 1 zijn we het stadion ingegaan, waar we echt prima plaatsen hadden. Daar hebben we ons ook zeer vermaakt; na 90 minuten waren de strotten lekker schor. Na de 3 punten binnen te hebben gehaald zijn we met een paar Nederlanders meegereden naar Monte Casino. Dit is een zeer luxe gebouw wat helemaal in Italië-stijl is gebouwd. Één en al nep, maar wel leuk. Hier hebben we lekker gegeten, nog wat voetbal gekeken, en even het casino in geweest.

De volgende ochtend hebben wij, zo goed als het kon in een 12pers-kamer, lekker uitgeslapen (tot half 9). Daarna zijn we naar Carlton Tower geweest. Hier is een groot winkelcentrum, én je kunt naar het hoogste punt van Johannesburg. Dus wij hebben even genoten van een mooi uitzicht over de stad.
’s Middags hebben wij bij de lodge nog even een voetbalwedstrijd gekeken, waarna we besloten om weer naar Carlton Tower te gaan, maar nu in het donker. We moesten wel weer downtown Joburg door in het donker (= ongeveer het gevaarlijkste deel van Johannesburg), maar daar zijn we ook heelhuids doorheen gekomen. Éénmaal weer boven hebben wij genoten van een uitzicht over één grote lichtzee.
Daarna maar weer terug gereden naar de lodge, waar we pizza hebben besteld, en weer voetbal hebben gekeken. Alleen na de eerste helft was het tijd voor Ronald & Jeroen om de koffers te pakken; voor hun zat de vakantie er alweer op. Het was echt een superweekje samen met m’n broer & m’n neef!

Ik vlieg morgenmiddag terug naar East-London, en vanaf daar met een backpackers bus naar Port Alfred. Ik zal 12 uurtjes later weer verder reizen naar Port Elizabeth en daarna Durban, voor Duitsland – Servië, en Nederland – Japan =D.

Ik hou van het studeren in Zuid-Afrika! :P

Bis nächsten mal!
-x-

• 15 Juni 2010 - 20:42

WIM UUT GRAMSBARGN:

He Mark wat machtig mooi al die dieren in het echt te zien. En ben je nog doof geworden van de vuvuzela's?? Al ben je ver van huis als je niet oppast krijg je ook nog een bekeuring thuis!!!!! Nou nog veel plezier en "STUDEER" ze nog. PS van vroeg opstaan word je niet slechter!!!!!!! Een beetje ervaring. WIM

• 16 Juni 2010 - 07:02

Hilde:

Wat fijn dat je een opengereten zebra, die nog leeft, omschrijft als mooi... Volgens mij begin je al een echt Afrikaantje te worden.
    Veel plezier nog met het 'studeren' daar!

Xx

• 16 Juni 2010 - 07:04

Ellen:

Dag neefje!

Wat een verhaal weer zeg! Goed om te horen dat je een leuke week hebt gehad met Jeroen en Ronald! Wat ben jij trouwens een romanticus zeg! Wie had dat ooit gedacht? En ik vind het wel een beetje matig dat je die kerel maar 20 rand geeft. Je bent echt zelf fout geweest hoor. Wou dat we hier in NL ook van dit soort agenten hebben! Geniet er nog even van daar!

Groetjes Ellen

• 16 Juni 2010 - 08:13

Lianne:

pfff, wat een verhaal, geweldig!!!!:D

Geniet er nog even van daar en veel plezier bij het aanmoedigen van ons hollandse team ;)

Liefs Lianne

• 16 Juni 2010 - 10:33

Marieke:

Hai Vossie,
    als ik je verhaal lees vraag ik me toch af wat wij hier nog in Nederland doen?! Tot in augustus?

Kus

• 16 Juni 2010 - 10:45

Pa En Ma:

Hoi Mark,

Wie wil er nu niet studeren zoals jij het allemaal beschrijft, staks in augustus mag je wel weer uitslapen in Oostenrijk op de camping, wat heb je het toch slecht he?
    Groetjes van het thuisfront

• 16 Juni 2010 - 18:07

Vincent:

Joo Vossie,

Wat een moooie tijd daar, met als toetje nog het WK! Echt super dat je dan ook nog Nederland hebt zien spelen (en gelukkig gewonnen), en nog een keer gewoon he zaterdag!:|:D

Dat maisbier zou ik afslaan voortaan als ik jou was, een gewoon pilsje van de tap smaakt beter neem ik aan?! Wel aardig van zo'n corrupte agent, om je toch te laten gaan zonder boete, kun je weer mooi pilsie (vd tap dus) van kopen!:D

De WK-koorts is daar uiteraard ook megaa, geloven ze dat Bafana-Bafana de titel kan halen? Beetje onwaarschijnlijk, maar wel groot feest daar als ze vanavond nog winnen!

Genietze daar verder,
    spreek je snel!

Groeten uit Grun'n

• 16 Juni 2010 - 20:28

Jeroen:

Wel jammer dat ik bij thuiskomst in Groningen een boete op de mat heb liggen. 9km te hard en 44 euro betalen... heb toch liever die agent uit Z-A... :-(

• 18 Juni 2010 - 11:17

Anne:

Haiiii maarrrekkk!
    oh wat een heerlijk verhaal weer, wat láng! maar wel super super gaaf! blij dat je het naar je zin hebt gehad met je broer en neef :) wel fijn zeker om even mensen van thuis te zien?
    heeel veel plezier tijdens NL japan! zelfs ík ben jaloers....
    dikke kus!

• 20 Juni 2010 - 11:33

Ronald:

Hé Mark.. super ervaring gehad daaro en heb eigenlijk wel weer zin om terug te gaan :-)

Nog succes met je school daar en veel plezier tijdens je vakantie

• 22 Juni 2010 - 12:23

Alice:

Studeer je dan ook nog wel daar? Ik lees niets over studeren hoor! Haha, geniet er maar lekker van daar. En een vriendin las ik!!! Leuk hoor.