Reizen, reizen en nog eens reizen... - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu Reizen, reizen en nog eens reizen... - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu

Reizen, reizen en nog eens reizen...

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

21 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Nu een snel vervolg op m’n andere verhaal...want er is weer heeeeeel veel gebeurd de afgelopen paar dagen!

Ik heb mijn laatste nacht in Johannesburg alleen doorgebracht. Rond half 12 ben ik met een shuttle bus van de lodge naar het vliegveld gereden, waar ik om iets voor drie op het vliegtuig naar East-London ben gestapt. Tijdens deze vlucht vlogen we over Lesotho, wat één en al wit was! In 34 jaar is het niet zo koud geweest in dit land; in Hogsback waar wij een paar maanden geleden hebben gehikt is meer dan een halve meter gevallen. En zélfs in een plaatsje 70km landinwaarts is sneeuw gevallen!
Op het eind van de reis was het wel iets minder mooi, want een vrouw voor mij kreeg een hartaanval. En het duurde nog 20 minuten voordat we gingen landen. Éénmaal op de grond kwam er een team binnen gestormd, en wij moesten via de achterkant het vliegtuig verlaten. Ik heb geen idee hoe het verder is afgelopen, maar ik denk niet al te best.
In E-L ben ik naar een backpackers gegaan, waar de Baz-Bus (backpackers vervoer) mij heeft opgepikt. Na een kleine drie uur heeft deze bus mij heeft afgeleverd in Port Alfred. Ik ben gelijk naar school gegaan, want zuid-afrika moest weer een wk-wedstrijd spelen.

Op donderdag de 17e van juni zijn we ’s ochtends vroeg vetrokken naar Port Elizabeth (tsjah...gelukkig is het niet één en al vakantie hier :P). Hier zijn we heengereden voor de wedstrijd van Duitsland-Servië die de volgende dag zou plaatsvinden. Die middag zijn we naar het Fifa Fan Fest geweest, waar we nog even voetbal hebben gekeken. Later die avond zijn we naar de Boardwalk geweest waar ik een kilo garnalen heb weggewerkt =D. Na het eten zijn we weer naar het Fifa Fan Fest gereden, waar we de avond-wedstrijd hebben gekeken.

De volgende ochtend was het de dag van de Duitsers...tenminste...dat dacht men...Wij zijn om half 11 het terrein van het stadion op gegaan, waar we lekker in het zonnetje een biertje hebben gedronken. Peter, Joep en ik waren verkleed als duitser, omdat we met Ines, een duitse klasgenoot, zijn meegegaan. Wij wilden even met z’n drieën op de foto, maar komt er opeens een kerel van fifa.com met een dikke camera voor onze neus! En ja...wat doe je dan?...als wolf in schaapskleren...
De wedstrijd was de eerste helft niet zo bijzonder, maar de tweede helft werd het een stuk mooier! Wij zaten in een vak met heel veel Serviërs, en het werd dus ook één groot feest toen de Serven scoorden. Maar wij mochten natuurlijk niet al te hard juichen :P.
Na de wedstrijd zijn we in de auto gestapt, en zijn we begonnen aan onze lange reis naar Durban (=1200km) Onderweg zijn we nog even gestopt in Grahamstown om te eten bij onze favoriete bistro. Na het eten flink doorgekachelt met af en toe goede schrikmomenten. Hier in Zuid-Afrika lopen koeien los, en in het donker zie je soms bijna niet. Met 120km/h door een bocht, en dat er dan twee koeien links half op de weg staan is niet chill. We hebben ook zoveel stukken koe, en bloed op de weg gezien, dus er wordt wel vaker iets aangereden.

Het was inmiddels zaterdag (07:00) toen we in Durban bij de lodge aankwamen. Daar hebben we gauw nog even een uurtje geslapen, waarna we richting de boulevard zijn vertrokken. Hier nog wat gegeten, waarna we richting het stadion zijn gegaan. Hier hebben we genoten van (een niet al te beste) wedstrijd van Oranje. Na de overwinning was het tijd voor een groot feest. Dat begon al in het stadion! Op het eind stond er in het stadion alleen nog een dweilorkest, met 40 oranje andere feestgangers. Hier zijn wij even bij gaan staan, en lekker meefeest op hollandse krakers! Na dit feest even wat gegeten op de boulevard, waarna we richting de Oranje camping zijn gereden. Samen met ons zijn nog twee Jappen meegereden. Die vonden het heel erg leuk om een Nederlands feest te zien. Dus twee tegenstanders van die dag mee naar de camping =D. Daar hebben wij zeer veel bier gedronken, en lekker Nederlands gefeest!
Op de terugweg gingen we met de taxi nog even langs het tankstation om te tanken. Hier stond nog een andere auto met twee locals. Jelbrich en ik stonden buiten, en zo’n vrouwtje begint met ons te dansen op haar muziek. Op een gegeven moment komt er een pickup-truck, volgepakt met mensen achterin. Die zien ons dansen, en iedereen springt eruit, en de muziek werd nog even een tikkie harder gezet. Ook iedereen uit onze taxi sprong eruit, en zo stond je te dansen met 20 man bij een tankstation! Echt zóóó geweldig! Dat zul je echt nooit zien in Nederland.

Op zondag de 20e hebben lekker uitgeslapen. Het was 11 uur toen ik uit m’n nest kwam rollen, waarna ik lekker in de zon heb gezeten, en wakker ben geworden. Rond half twee was het weer tijd voor onze terugweg richting Port Alfred. Vlak buiten Durban hebben wij nog lekker op het strand gelunchd, waarna de reis weer verder ging. Op een gegeven moment zagen wij water opspatten ver op zee. Bleek dat er walvissen waren! Dus wij hebben even gestopt, en de walvissen bekeken. Ze waren echter wel heel ver weg, dus dat was wel jammer. Maar m’n big 7 is nu compleet (olifant, buffel, leeuw, luipaard, neushoorn, witte haai & walvis)!
Maar later op de avond was het weer tijd voor een ander beest; het was weer eens een koe! En we dachten dat we al een schrikmoment hadden gehad met die beesten links op de weg op de heenweg, maar dit was even ietsjes anders! We reden in een bocht, met 120km/h, en we kwamen net de bocht uit toen iedereen opeens riep: ‘KOE! KOE! KOE!’. Die koe stond op zo’n 200m midden op onze rijbaan. Ik moest echt een noodstop maken, dus met gierende banden kwamen wij bijna tegen die koe tot stilstand. Het scheelde echt serieus nog maar 1 meter. Deze stop werd gevolgd door één mega grote rookwolk. Toen we eenmaal stil stonden liep er nog even een herdertje over de weg, die even z’n hand opstak...
Maar uiteindelijk zijn we 11 uur later veilig en wel thuisgekomen.

Nu is het tijd om 3 dagen met school bezig te gaan, en daarna staat maar weer eens een weekendje weg op de planning :P

Ayoba!!

• 21 Juni 2010 - 17:33

Kristy:

hahah mark, wat een verhalen weer! Moest je vorige nog lezen, dus dit waren wel 2 vette vakantieverhalen achter elkaar!
    Het is dus toch wel link om 's nachts te rijden! Gelukkig is het goed gegaan :)
    Ik mis het soms wel hoor, het afrikaanse leventje!
    Nou succes dan even met school de komende 3 dagen ;) en veel plezier met het weekendje. Groetjes daar xxxx

• 22 Juni 2010 - 06:30

Ellen:

Klinkt weer goed neefje! Toch fijn dat je het zo goed met al die koeien kunt vinden :p. Wel prettig dat je er nog geen voor de auto hebt gehad. Lijkt me niet echt fijn, zo'n koe door de voorruit. Heel veel plezier nog daar!

• 22 Juni 2010 - 08:30

Lotte:

Hey Mark!
    Wat een mooie verhalen heb je toch weer. Ik ben jaloers! Ik moest ook even een inhaalslag van de vorige verhalen doen, maar dat was een mooie afleiding, aangezien ik toch even niks te doen had op de spoed! Het dansen bij het tankstation deed me denken aan die Bacardi-reclame, echt gaaf hoor! Veel plezier nog!
    X Lotte

• 24 Juni 2010 - 06:37

Art En Els:

Hoi, Mark,
    Wat een verhalen zeg! Wel makkelijk als er overal langs de weg kant en klaar rundergehakt ligt. Kun je voordelig shoppen voor de volgende braai. Leuk dat jullie bij Ned. Japan waren. Veel plezier verder en groetjes, ook aan de anderen.
    Artenels ( oom en tante van Arwen)