Witte haaien op 10cm afstand! =D - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu Witte haaien op 10cm afstand! =D - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu

Witte haaien op 10cm afstand! =D

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

25 Mei 2010 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hier is weer eens een verhaal(tje) vanuit Zuid-Afrika! Enjoy!

Op dinsdagavond de 11e zijn we eerst weer naar Ferryman’s geweest, voor een potje pool. Daarna zijn we nog even naar de Snorts geweest, waar we nog even een paar drankjes hebben gedaan.

De volgende ochtend hadden wij vrij, dus het was ideaal uitslapen. Die middag zijn Kristy en ik naar het strand geweest, om even een balletje te trappen, en om in de zon te liggen. Het surfen werd het weer niet, omdat door die hoge golven van afgelopen dagen veel zand is losgekomen, wat zandhaaien aantrekt. Hier kun je dus nog niet echt veilig surfen.
’s Avonds hebben we nog even wat gegeten op school, onder het gezang van een gospelkoor. Kristy hebben we daarna afgeleverd bij een lodge, waar ze weer vertrok met de backpackers-bus. Wij zijn daarna naar Ferryman’s gegaan, en daarna naar de Lounge. Dit is ook een soort pool & feest café hier in Port Alfred. Op woensdagavond is het zeer goedkoop drinken; 2 flessen bier halen, 10 rand (= 1 euro) betalen. Hier kun je dus met een aardig lege portomonnee wel aardig ver heen komen. Na de lounge hebben wij nog even gechilld bij ons huis, waarna weer lekker lang konden uitslapen.

Op donderdag zijn we eerst even naar Rosehill (=winkelcentrum) geweest waar we weer mega veel boodschappen hebben gehaald. ’s Middags was het tijd om even aan school te werken. Die avond hebben we lekker chill op de bank gehangen met een filmpje in onze nieuwe dvd speler.
Op vrijdag hadden we nog weer één uurtje les, waarna we weer lekker op de chill-mode konden overgaan. Die avond hadden we eerst een verjaardag, waarna we weer helemaal los zijn gegaan in de snorts.

Zaterdag was het eerst weer eens lekker uitslapen. Die volgende dag weer eens een beetje dom uutkiek’n, en lekker rustig aan doen. ’s Middags hebben Arwen en ik maar weer eens de surfboarden onder onze arm genomen, en richting East-Beach gepeddeld (over een rivier, anders moet je 30 min. lopen) Maar de golven waren aardig hoog, dus echt prima was het niet.
Die avond was het tijd voor het herfstbal van Stenden University. (ja hier is het nu herfst, ook al is het vaak 25-30 graden :P) Iedereen was dus helemaal strak in het pak of in een mooie gala jurk, maar ondertussen flink aan het tanken. Rond een uurtje of één werd het leger in de lounge waar het gala werd gehouden, dus we hebben maar een afterparty gehouden in de snorts.

Op zondag de 16e was het maar weer eens een chilldagje. Het was echt snikheet, dus het strand werd maar opgezocht. Na twee uurtjes bakken en zwemmen (lees: bijna verdrinken in die hoge golven), werd het tijd om te tennissen. Met het huis hebben wij twee rackets gekocht, waarmee we naar de tennisbanen van Port Alfred zijn gegaan. Hier kun je gratis tennissen, dus ideaal voor ons studenten. ’s Avonds werd ons zondagavondje weer afgesloten met een braai met het huis.

De volgende dag zijn we ’s ochtends eerst naar het strand geweest om te surfen, en daarna even naar school geweest, waar we huiswerk hebben gemaakt. Ook deze dag was weer heet genoeg, dus we hebben ’s middags lekker gechilld bij Arwen op het terras. Die avond zijn we weer naar Ferryman’s geweest voor een potje pool.

Op dinsdag de 18e was het tijd voor een gastcollege en een lesje PBL. Voor de rest hebben wij maar weer eens niks gedaan; een beetje boodschappen etc. ’s Avonds hebben we nog een filmpje gekeken bij Arwen, waarna we maar naar bed zijn gegaan.

De volgende dag stond onze eerste lodge visit op het programma. We hebben hier tijdens onze periode Lodge Management zes bezoeken aan lodges, om te kijken hoe het reilt en zeilt. Die dag zijn wij naar Lilabela Game Reserve geweest. Wij werden bij de ingang opgepikt door een paar game-drive 4x4 wagens waarmee we naar de verschillende lodgecomplexen werden gereden. Ondertussen hebben wij nog wat nijlpaarden, olifanten, neushoorns en bokken gezien. Bij elke luxe lodge rondgekeken; wat best wel interessant was.
’s Avonds was het tijd voor de verjaardag van Joep. Er waren ongeveer 50 studenten uitgenodigd in ons huisje, en die zat dus ook wel vol die avond. We hebben een paar gezellige uurtjes gehad bij ons kampvuur en in de woonkamer. Na het feest was het nog even tijd om in de lounge te kijken. Hier zijn we nog een uurtje geweest; toen was het alweer sluitingstijd.

Op donderdag hadden we één lesje, waarna we weer vrij waren. Die middag ben ik begonnen in het zwembad van Port Alfred met mijn duikcursus. Hier is duiken veel goedkoper (180 euro ipv 450), dus ik ga hier mijn brevet halen. In het zwembad hebben wij alleen maar zwemtesten gegaan, en duikuitrusting-uitleg gekregen. Maar het is best wel interessant, en kan niet wachten om echt het water in te gaan!

Vrijdag de 21e van mei hebben we ’s ochtends nog weer een uurtje les gehad. ’s Middags heb ik nog even gechilld, waarna ik de auto heb opgehaald voor het aankomende weekend. Die avond hadden wij alvast het feest van Arwen haar verjaardag. Na heel wat biertjes was het tijd om te vertrekken naar de kroeg, waar het feest gewoon weer lekker doorging totdat het licht aanging. Alleen het was wel iets te laat, want de volgende ochtend zouden wij richting Wilderness / Mosselbay rijden.

Op zaterdagochtend zijn we om 10:00 vertrokken richting het westen. We zijn intotaal met 4 man die kant op geweest; Arwen, en twee andere mensen van de campus; Marjolijn en Michael. Ondertussen zijn we nog even gestopt in Tsitsikamma National Park, waar we wat hebben gegeten, en nog een berg hebben beklommen. Alleen het was mistig, ook alleen op die plek, dus het was iets minder mooi dan normaal. Wat wel mooi was dat er veel bavianen rondliepen bij het restaurant. Op een gegeven moment stonden we drie meter van een baviaan, die zich aan het voeden was met de resten van yoghurts en ijsjes.
Op een gegeven moment hebben wij onze reis maar weer vervolgd richting Wilderness. Rond half vijf aangekomen bij Wilderness Beach House Backpackers, waar Arwen en ik naar onze mooie kamer werden gebracht. Ik had even geregeld dat er wat rozen klaarlagen en een klein briefje, alvast voor haar verjaardag (de 24e). Maar we kwamen daar...heel de kamer vol met rozenblaadjes, rozen op het bed, rozen in de vensterbank, overal kaarsen en waxinelichtjes. Was dus ook iets meer dan dat ik had verwacht! Maar het was een leuke verassing.

Die avond zijn we lekker uiteten geweest met z’n allen, waarna Michael en ik nog een x aantal keer op de foto zijn gekomen; en wel het fototoestel van de overheid. Vlakbij onze lodge was een flitspaal, en echt iedereen reed hier te hard. Dus Michael en ik hebben ons een dik kwartier vermaakt door op een reling te staan, en samen met auto’s op de foto te gaan =D.

Op zondag de 23e ging de wekker mooi vroeg; 06:30. Maar Markie wilde maar al te graag uit bed, want Michael en ik gingen naar Mosselbay om met haaien te gaan duiken! Om kwart over 8 hebben wij ons gemeld, waarna we ontbijt kregen, en een documentaire van National Geographic over haaien in Mosselbay kregen te zien. Om 9 uur zijn we naar de boot gegaan, waarna we 5 minuten hebben gevaren richting seal island. Dit is een klein eiland waar duizenden zeehonden verblijven, en dus perfect voer voor haaien. Maar toen we hier aankwamen was ik wel eigenlijk een beetje onder de indruk. Dit eiland ligt iets van 200 meter van de kust, waar wij 5 weken geleden hebben gesurft. Ik had gedacht dat die haaien niet zo dicht bij de kust leefden, maar toch wel dus. Hier bij seal island werd het anker uitgegooid, en werd er vissoep (gepureerde meuk) in het water gegooid, en een tonijnenkop aan een touw. Na vijf minuten werd de eerste haai al gespot (het kan 2 uur duren, maar ze kunnen ook gewoon drie dagen niet gespot worden), maar die was zo weer weg. Maar na 10 minuten was het weer raak, en dit haaitje had er wel zin in. De kooi werd het water in gelaten, wij moesten wetsuits aan...en het werd tijd om ons tussen de haaien te gooien!
Wij zaten in een kooi met verschillende beugels. Om haaien onder water te zien moest je gewoon je adem inhouden, en jezelf naar beneden trekken onder water. Als de haai vlak bij de kooi was zei een medewerker; down to your right (of front/left/back), en dan moest je onder water. De medewerker trok het aas richting de kooi, waardoor de witte haai ook richting de kooi zwom.
We konden intotaal anderhalf uur in de kooi blijven, je kon eruit als je het koud had, maar als je weer zin kreeg kon je er zo weer in. In die anderhalf uur hebben wij zes verschillende witte haaien gezien, met een maximum van drie meter lang. En in die anderhalf uur is het ongeveer zes keer gebeurd dat een haai best aggresief werd, en achter het aas aan ging, maar mis beet. Dit betekende dus dat zo’n groot bakbeest in je kooi bijt, of gewoon met het volle gewicht er tegenaan beukt. En aangezien je handen slechts enkele centimers van de buitenkant van de kooi verwijderd zijn, is dit best nogal exciting!
Maar na anderhalf uur heb je jezelf wel genoeg vermaakt, en dan ben je wel verkleumt, dus het was prima om weer terug te gaan naar de haven. Dit was echt een activiteit die ik echt niet had willen missen, want het bungeejumpen was gaaf, maar dit was 10x mooier!

Die middag waren we weer terug in Wilderness, waar we nog een kleine 10km op quads hebben gereden. Dit was ook heel erg vermakelijk. Na een goed uur, en je kop onder het zand was het tijd om terug te gaan naar de lodge waar we lekker hebben gedoucht. ’s Avonds nog even uiteten geweest en daarna maar lekker wijntjes gedronken bij het kampvuur.

Op maandag de 24e was het Arwen haar verjaardag. We wilden zonsopkomst meemaken, dus onze wekker stond weer om 06:30. Maar het was best wel bewolkt, dus een mooie opkomst hadden we niet helaas. Maar wij wilden ook graag nog even surfen voordat we weer vertrokken richting huis. Dus wij twee surfboardjes gehaald bij de lodge, en het water ingegaan. Het ging best lekker, maar na een klein kwartiertje zag ik 20 meter verderop een grijs/zwart beest, 1.5 meter lang met een vin in een golf. Ik was er stellig van overtuigd dat het een haai was, dus Arwen en ik peddelen als een malle om het water uit te komen. De vrouw van de lodge zei dat het ook een dolfijn kon zijn, maar wie weet. Wilderness is het meest ‘dichtbevolkste’ gebied met witte haaien ter wereld...dus ja...echt ideaal surfen is het natuurlijk niet.
Maar na ons klein sportkwartiertje was het tijd om de lodge te verlaten. We startten de auto maar weer, en hebben 5 uur gereden om weer in Port Alfred aan te komen. Ondertussen in Tsitsikamma heb ik nog even een lekker stuk kaas gehaald bij m’n favo kaasboerderijtje. Dit is bijna zo goed als Nederlandse kaas (hier kennen ze bijna alleen cheddar-kaas), dus ik vermaak mij de komende weken weer!
Die avond nog even bij Arwen op haar verjaardag geweest, en toen richting huis gelopen. Ik had nog een zak met was meegenomen. Stopt er opeens politie naast mij. Ze vroegen waar ik heen ging, ik dus dat maar uitleggen. Vroegen ze opeens; ‘ What is in that bag? A baby boy or girl?’ Ik dacht echt van...WAT?! Het blijkt hier dus voor te komen dat er kinderen in vuilniszakken worden gepropt. Maarja...TIA (This Is Africa).

Maar dit was eerst weer m’n avontuur van de afgelopen weken, sorry dat het verhaal over de haaien zo lang is, maar dit is echt een van m’n gaafste dingen die ik hier heb gedaan in Zuid-Afrika! Over een weekje komt Jeroen (m’n broer) met Ronald (m’n neef) hier in dit land. Dus over twee weekjes heb ik weer mooi een week vakantie...kijk er naar uit!
En Jeroen...neem hagelslag mee! (en andere lekkere Nederlandse meuk)

Wie sprekt mekoar!

• 25 Mei 2010 - 07:52

Marieke:

Hee Vos,

aaah wat gaaf van die haaien! Maar ook heel eng lijkt me! En dit valt allemaal nog steeds onder 'studie acitiviteiten'? Een vakantie om jaloers op te worden, dat is het!

Liefs!

• 25 Mei 2010 - 09:54

Ellen:

Ha Mark!

Wat ben je toch een romanticus! Wie had dat gedacht? Ben toch niet jaloers op je met die haaien. Daar maak je mij niet gelukkig mee, maar jou gelukkig wel.
    Veel plezier de komende weken met je broer en neef en de te bekijken wedstrijd!

Groetjes Ellen

• 25 Mei 2010 - 11:08

Sanja:

Hoj Mark, heb je verslag met weer heel veel plezier gelezen, je beleefd nog eens wat!!!
    En wat fijn dat je nog steeds dom kunt uutkiek'n. Wens je nog een fijne tijd toe met je familie. groetjes van ons

• 25 Mei 2010 - 11:14

Mark:

Hey,

knettervet van die haaien, had ook graag in zo'n kooi willen zitten. Jammer maar waar, in de oldemijer worden zulke activiteiten niet georganiseerd ;),haha
    En nu nog twee weken en dan begint het WK. Het zal daar langzamerhand steeds gezelliger worden denk ik, en hopelijk blijft het daar tot 11 juli gezellig voor ons nederlanders.

• 25 Mei 2010 - 11:27

Ma:

Hoi daar

Ik denk even een kopje thee en Mark zijn verhaal lezen, maar maak er maar 2 kopjes thee van , weer zo'n lang verhaal, prachtig.
    Ik wist wel dat je attent en romantisch was, maar dit spant toch echt wel de kroon.
    Feliciteer Arwen namens ons en veel plezier met Jereoen en Ronald

Groetjes Ma

• 25 Mei 2010 - 12:14

Anne:

Heee Mark! Jemig, wat griezelig met die haaien! Echt vet dat je je duikbrevet gaat halen!

En idd, wat ben je romantisch, haha! Tof!
    En wat leuk dat Jeroen komt! Veel plezier!

xx
    Anne (Vink)

• 25 Mei 2010 - 17:46

Hilde:

Moeten die verhalen nou elke keer zo lang zijn? Dat kost de baas veel geld aangezien ik ze steeds op het werk lees...
    Veel plezier met je broertje!

Xx

• 26 Mei 2010 - 18:58

Appie En Joke:

Mooie verhalen en avonturen.
    Veel plezier nog met broer en neef!

• 27 Mei 2010 - 07:25

Ilse:

Hey Markie!

je zit daar toch ook om te studeren of niet? elke x lees ik; weer één uurtje naar school, weer een uur les! is dat het nou? je hebt gewoon half jaar vakantie joh! :D
    je vermaakt je daar dus nog prima!

Xjes Ilse
    ps. we zijn nog steeds niet met de kar begonnen, we weten geen leuk onderwerp! jij nog leuke tips? ^^

• 27 Mei 2010 - 10:46

Vincent:

Joo Vossie,

Had je laatst al even gesproken, maar dit verhaal moet ik natuurlijk ff lezen. Echt super, klinkt alleen al spannend als ik dat lees over die haaien, zo lekker dichtbij..!
    Wel fijn dat je opeens zo'n vin ziet, hahaa, dan wil je best zwemmen neem ik aan, want alst geen dolfijn is;)

Die dieren die je verder ziet zijn niet meer zo bijzonder voor je he, je praat er zo makkelijk over: 'zag weer wat neushoorns', blijft echt om jaloers op te zijn.

Succes daar verder, binnenkort vakantie jaa en het WK komt eraan:D

Viel spass!

• 28 Mei 2010 - 17:44

Herm En Zwaantje:

Hoi Mark,

Wij wisten niet dat je zo’n goeie schrijver was. Wat een verhalen zeg.
    Het was wel erg spannend bij de haaien.
    Is het wel vertrouwd dat wij ons joggie (Ronald) naar Afrika laten gaan?
    Hij heeft er al veel zin in, maar vind het ook wel spannend.
    Ik hoop dat jullie een mooie tijd met elkaar hebben met een goede voetbaluitslag.
    Veel plezier verder, en pas een beetje op de beide groentjes. Ik denk dat die 2 knapen nog veel van jou kunnen leren.

Groetjes,
    Herm en Zwaantje, Borne