I LOVE CAPTE TOWN!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu I LOVE CAPTE TOWN!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu

I LOVE CAPTE TOWN!!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

03 Mei 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vrijdagmiddag de 23e was het dan zover! Onze twee weken lange vakantie ging van start. Eerst zijn we nog wat boodschappen gaan doen, en daarna zijn we richting Port Elizabeth gereden. Daar aangekomen zijn we eerst naar Jikeleza lodge gegaan, spullen gedropt, en toen naar de Mcdonalds! Eindelijk in 9 weken was het weer eens tijd voor een lekkere Big Mac. Die avond ben ik in m’n 1tje nog even Kristy (uit Gramsbergen) gaan opzoeken, die hier vrijwillergswerk doet. Daarna nog even cocktails gedronken in een klein clubje, en daarna lekker gaan slapen.

De volgende ochtend hebben we even boodschappen gedaan, lekker ontbeten, en toen lekker koffie gedronken op een terras in de volle zon. Joep heeft ons toen verlaten om z’n vriendin van het vliegveld op te halen, en wij zijn naar een reptielen / zeezoogdieren centrum geweest. We hadden gehoort dat dit wel leuk moest zijn; maar dat was het niet. Er zouden veel zeezoogdieren zijn; de meesten waren van plastic...er zou een dolfijnenshow zijn; dat werd maar vervangen door zeehonden. Wij hebben hier echter wel even lekker rondgeslenterd, om vervolgens om te kleden, en uit eten te gaan in een duur restaurant. Kristy was ook nog gezellig met ons mee. Het restaurant zag er perfect uit, het eten was goed, maar de bediening kut! Nu betaalden wij 10 euro voor een hoofdgerecht, maar het was de ‘ervaring’ niet waard. Na 3,5 uur tafelen zijn we weer naar Gondwana Café gegaan, de club waar we de vorige avond ook waren geweest.

Op zondagmorgen was het tijd om uit te checken, en onze trip te vervolgen. Maar wij moesten nog even bij het vliegveld langs, en nog wat andere dingen doen. Maar in Port Elizabeth was een kneiter-grote triathlon bezig. Alles was afgezet, en je kon bijna niet van de ene kant naar de andere kant van de stad begeven. Na 2 uur filerijden hebben wij onze doelen maar opgegeven, en we zijn richting het westen gereden. Hier zijn we gestopt bij het kaasboerderijtje van drie weken geleden (Tsitsikamma). Hier weer gruwelijk lekker geluncht, waarna we door zijn gereden naar Bloukrans. Hier heb je de hoogste bungeejump ter wereld; 216 meter! Na 65 euro lichter te zijn, moesten wij 260 meter over een gaasje onder de brug doorlopen. Aan het eind werden we aan allerlei haken en kabels gehaakt, waarna we ons zelf de diepte in mochten gooien! Dit was echt zóóóó gruwelijk! Veel, en veel mooier dan de 57m-bungee in Chersonissos!
Daarna hebben we onze weg vervolgd naar Plettenbergbay, waar we helaas alleen voor een overnachting verbleven. Daar hebben we samen met de eigenaren en een paar kennissen van hun gebraaid en gepoold.

Next morning was het tijd om onze weg te vervolgen richting George, waar wij onze volgende stop hadden. Hier hebben we onze spullen gedropt in Avrovibe lodge, en daarna het binnenland ingereden. Wij hadden het plan om naar druipsteengrotten te gaan in de buurt van Oudtshoorn. Wij hadden gehoord van mensen dat de weg tussen George en Oudtshoorn géweldig moest zijn, en dát was het ook! Hier heb ik voor het eerst het echte ‘afrika-gevoel’ gehad; grote bergen afgewisseld door grote valleien. Alleen de olifanten en giraffen misten nog in het beeld. Maar na een goed uurtje rijden, en na op de foto te zijn gegaan met het verkeersbord ‘aftrekplek’, kwamen we dan bij de druipsteengrotten. Hier hebben we een uurtje een rondleiding gehad. Het waren echt mega grote grotten, wel even leuk om te zien, maar ik kreeg niet zo’n adrenalinestoot als bij het bungeejumpen :P. Na deze grotten zijn we bij een soort dierentuin gestopt, waar je voor 28 euro in een kooi met krokodillen om je heen kon zwemmen. Wij hebben rondgelopen door het park met siberische tijgers, nijlpaarden, leeuwen etc., waarna we bij het krokodillenverblijf aankwamen. Hier zagen we de kooi, met de krokodillen dikke 5 meter daar vandaan. Maar wat bleek, die dieren werden niet gelokt o.i.d. Dus je zag als je onder water was die krokodillen dus bijna geneens. Dus láát maar!
Het was weer tijd voor de terugweg; die mooie weg! Nu ging de zon onder, en de lucht kleurde weer mooi rood/oranje/rose, wat een grandioos uitzicht gaf over de valleien. Éénmaal thuisgekomen hebben wij salades, pasta en braaivlees klaargemaakt. ’s Avonds nog even gepoold, en daarna maar lekker het bedje ingedoken.

Op dinsdagochtend de 27e van april was het tijd om George te verlaten, en 45 km verder te rijden naar Mosselbay. Hier kwamen we aan bij onze lodge; the Santos Train Express. Het waren oude treinstellen, die omgebouwd waren tot lodge. Echt super gaaf! Deze treinstellen stonden op een zijspoor, aan het strand. Arwen en ik sliepen in een hut, met uitzicht over het strand, de haven en de zee. Echt een heel mooi plekje om te verblijven. ’s Middags hebben we een surfboardje gehuurd, en zijn we naar Diaz beach gegaan. Maar hier was het vloed, en de golven waren té hoog voor een paar amateurtjes. Ik heb intotaal wel 4 seconden ongeveer op het board gestaan.
’s Avonds hebben we grandioos gegeten bij het restaurant van de lodge, waarna we lekker hebben geborreld buiten op het terras.

De wekker ging weer om 7 uur, want voordat we weer verder reden wilden Arwen en ik toch nog weer even surfen. Gelukkig waren deze ochtend de golven prima te doen voor ons! Wij hebben dan ook echt vaak zat, en lang zat op het plankje gestaan! Na anderhalf uur was het weer tijd om terug naar de trein te gaan, omdat we ons laatste deel, 400 km richting Kaapstad, gingen afleggen.
Na ruim 5 uur te hebben gereden kwamen we dan eindelijk in Kaapstad! Het was echt één grote chaos op de weg; niemand die hier rekening met elkaar houdt. Wij hebben onze auto geparkeerd, en zijn naar onze lodge gelopen. Deze ligt echt midden in het centrum van Kaapstad, aan de uitgaansstraat. Hier even ingecheckt, en toen maar richting onze auto gelopen, om weer bij te betalen, want hier kennen ze geen algemene parkeergarages. Maar onderweg kwamen we bij een bedrijf langs, met een zeer grote garage. Hier hebben we even onderhandeld met zo’n bewaker, en nu kunnen we hier 3 dagen parkeren met 2 auto’s voor 15 euro. Ideaal!
’s Avonds zijn we naar het restaurant Fork geweest. En mensen, dit is echt een tip: pak het vliegtuig, en ga naar Kaapstad naar dit restaurant! Dit is een tapasrestaurant, en best goedkoop. Maar ik heb serieus in m’n leven nog nooit zo lekker gegeten, terwijl de service dikke vijf sterren is!
Na het eten is een deel van onze groep met een andere groep uit Port Alfred op stap gegaan. Wij hebben gezellig tot 2 uur gestapt, waarna we ons bed maar in zijn gekropen.

Op donderdag ging de wekker ook wel weer vroeg. Op deze dag zijn we de toerist gaan uithangen; we zijn met de citytour meegeweest. Dus in een dubbeldekker, met oordopjes in, en maar foto’s klikken. Wij zijn gestopt bij een joods museum, waar we rond zijn gelopen, en bij het oudste gebouw van Africa; castle of good hope. Ook zijn we nog even naar het gemeentehuis geweest, want daar was vanalles aan de gang. Er was een optocht van politie, ambulance, brandweer, en alles wat maar met veiligheid te maken had. Dit was een optocht om de Afrikanen af te schrikken, zodat ze niks uitvreten met het WK. Er werd ook elke keer gezegd: ‘als je je misdraagt, zal dit team je arresteren’. En dit werd bij elk type politie en veiligheidsteam gezegd. Best wel apart om te zien.
Hierna hebben wij onze touristische tour vervolgd. We hebben verschillende plekken gezien, en we zijn nog even uitgestapt bij het rijkste deel van Kaapstad; Campsbay. Hier zijn hele leuke restaurantjes, maar ook prachtige stranden. Hier hebben wij even een ijsje gegeten, en voor het eerst in Afrika een echte zonsondergang gezien.
Die avond zijn we even naar een pizzeria geweest, waarna we hebben afgepilst bij ons op het terras.

Op vrijdag de 30e zijn we ’s ochtends naar de tafelberg geweest. Wij waren weer de luie toeristen, dus we hebben de kabelbaan genomen om boven te komen. Daarboven hebben wij even lekker op het terras gezeten, en daarna nog even rondgelopen. Vlak voordat we terug gingen werden we nog even vermaakt door een hele grote groep bejaarde big momma’s, die daar boven op de tafelberg nog stonden te zingen en dansen.
Na de tafelberg hebben we de auto weer gepakt, en zijn we richting het zuiden gereden naar Kaap de Goede Hoop. Onder weg zijn we nog even gestopt in Simon’s Town, waar we hebben geluncht en waar we punguins hebben opgezocht. We hebben onze weg vervolgt langs de prachtige kusten, op weg naar meest zuid-westelijke punt van Afrika. Hier hebben we even Cape Point gezien, en Kaap de Goede Hoop bezocht.
’s Avonds was het dan echt tijd voor feest, want onze koninginnedag mocht natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan! Wij zijn met z’n allen (ook bijna alle mensen vanuit Alicedale) naar Rafiki’s geweest, waar alles en iedereen oranje was. Het was dan ook kneitertje druk, maar de Grolsch biertjes en de bitterballen maakten alles weer goed. Hier hebben we echt een super vette avond gehad, met een echt lekkere hollandse sfeer!

De volgende ochtend werd het feest van die vorige avond dus ook wel vernomen. Maar wij waren er al op voorbereid dus er stond niet echt super veel op het programma. Wij zijn na de lunch naar Waterfront gegaan. Dit is een zeer toeristisch, maar echt zeer gezellig deel van Kaapstad. Hier hebben wij eerst even een zee tour gedaan van een uurtje. Er werden ons walvissen beloofd, maar die waren zeker net snel weg gezwommen. Daarna hebben wij geshopt, maar we zijn niet echt geslaagd. Óf het was lelijk, óf het was kneiter duur (G-star broek rond € 250 :S). Niet echt ideaal dus. Maar na nog wat mooie straatartiesten gezien te hebben zijn we maar naar de lodge gegaan, om lekker ons bed in te gaan.

Op zondag was het tijd voor...mensen...hou u vast...EEN KERKDIENST! Mark is na heel wat jaren toch weer in een kerk geweest. We wilden eigenlijk naar een echte gospelkerk, maar die is niet gevonden. Wij zijn om 9 uur beland in het intnerational convention center waar kerkdiensten van Songhill Church werden gehouden. Dit was wazig, maar best wel grappig om mee te maken. Hier wordt beloofd dat mei dé maand van wonderen wordt, en dat iedereen die in de zaal (=1000 man) een groot wonder zal meemaken. Maar ondertussen zie je wel alle dansende mensen, handjes in de lucht, volop meeblèren op moderne kerke liederen.
Daarna zijn we even door Bo Kaap gereden. Dit is een moslimwijk in Kaapstad, waar ieder huis van de straat een andere kleur heeft. Best wel grappig om te zien. Onze volgende stop was bij de company’s garden. Dit zijn tuinen die nog uit de VOC-tijd stammen. Hier hebben we even geluncht en op het gras gechilld. Dit volop in de zon, die nog steeds een dikke warmte van 30 graden veroorzaakt. HEERLIJK!
Rond 2 uur zijn we weer naar Waterfront gegaan, waar we vandaag met de ferry richting Robbeneiland zouden gaan. Na een klein half uurtje varen kwamen we aan het op het eiland waar Nelson Mandela 18 jaar heeft vastgezeten. Hier hebben we eerst een rondleiding gehad van een voormalige gevangene. Echt super interessant om van hem allemaal verhalen te horen. Na de cel van Mandela te hebben gezien hebben we nog een tour met de bus over het eiland gehad, wat ook super was! Na de tour hebben we weer wat gegeten in één van de vele restaurants. Daarna zijn we nog even langs een privéjacht gelopen die in de haven lag (feitjes: 5 na grootste privéjacht ter wereld, 140 meter, 263 miljoen dollar & 50 personeelsleden). Echt té asociaal jacht, maar natuurlijk wel leuk om te hebben. Daarna zijn we weer naar onze lodge gegaan.

Op maandag de 3e hebben Arwen en ik een beetje niks gedaan; geshopt (wat trouwens nu flink is geslaagd), rondje gelopen bij het WK-stadion en lekker in een duur restaurantje gezeten in Campsbay. Wij wilden eigenlijk Lion’s head beklimmen tijdens zonsondergang, en daar bovenop eten. Maar helaas het weer was iets minder dan verwacht. Er kwam mist vanaf zee, dat tegen de berg werd opgedrukt. Dus in Kaapstad was het aardig zonnig, maar boven op de berg was het mistig. Straks gaan we nog even naar boven richting de tafelberg, waar we Kaapstad in het donker zullen bekijken. Daarna uiteten naar Mama Africa; een typisch afrikaans restaurant met bijbehorende band. Wordt ook wel weer gezellig!

Morgenvroeg zit ons avontuur erop in Kaapstad, en dan wordt het tijd om weer terug te rijden naar Port Alfred, waar wij over een week onze eerste schooldag er weer op hebben zitten. Maar eerst nog even een weekje genieten van de terugweg!

Spreek jullie weer!
X

• 03 Mei 2010 - 17:11

Mams Van Arwen:

Hoi Mark, leuk zo kennis met je te maken. Wat een heerlijk enthousiast verslag weer! Doe de groeten aan ons grietje, veel plezier verder en goede reis.
    Francisca

• 04 Mei 2010 - 08:09

Ellen:

Dag neefje!

Nu ik lees over dat restaurant denk ik inderdaad dat ik even over kom vliegen. Anders kom jij zondag even over vliegen voor moederdag. Je grote broer is er ook al niet en Hilde (en ik een klein beetje) gaan een high-tea maken. Je mist wel wat hoor! Wat goed van je dat je naar de kerk bent geweest! Volhouden! Veel plezier nog daar en succes met de te volgen lessen.

Groetjes Ellen

• 05 Mei 2010 - 12:37

Gea:

Wat een supper verhaal weer. Je geniet elke dag weer opnieuw. Leuk om dat te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    En dat je zo geniet van al die enge dingen Brrrrrrrr moet er niet aan denken.
    Groetjes en tot horens
    Klaas en Gea

• 06 Mei 2010 - 16:31

Ilse:

Lieve Mark,

Wat maak je toch veel mee! je maakt toch wel overal foto's van?

hoe is het met die homo vriend van je? was het een 1malige aanrandig? =P..

xxx ilse

• 06 Mei 2010 - 20:51

Anne:

Ik kan het niet aaaan, al die lange verhalen! Ik ga even een poging doen tot lezen, en anders maar iets minder die-hard haha

en ik heb het helemaal gelezen :D wat een gaaf verhaal! Je hebt echt zoooveel gedaan en dat in zo'n korte tijd!!
    wat ontzettend vet! en die bungeejump...doe ik je niet na haha ENG!
    hoop dat je 20 backups van je foto's maakt want die wil ik zeeeker zien!

een hele dikke kus vanuit grun!

• 10 Mei 2010 - 18:28

Art En Els:

Hoi, Mark,
    Wat leuk om je verslag te lezen. We kregen van de mams van Arwen de tip dit te doen. Jullie maken wel erg leuke dingen mee. Volgens ons komen jullie moddervet terug van deze stage. Al die leuke eet en drinktentjes!
    Geniet er nog lekker van! Groetjes van ArtenEls.(oom en tante van Arwen)

• 11 Mei 2010 - 09:13

Henk En Ruurdtje:

hoy die mark je houd dus niet van plastic dieren
    wij hebben 2weken turkije gehad met gez en gerri elke dag lekker warm als je dan weer in ons koude land komt begin je direct te rillen op zoek naar warme kleren het is hier 10 gr beslist niet warm met peter gaat het goed al is hij wel erg mager hij was op tijd hij had niet langer moeten wachten kwaadaardig al in werking mark lieve gr van ons ruurdtje

• 11 Mei 2010 - 10:53

Je Buurmeisje:

Markie!

Ik lees je verhalen elke
    keer met veel plezier :D
    Wat maak je leuke dingen mee..
    En wat ben ik jaloers!!!

Geniet van het WK daar :D

Liefs Linda