Een kudde olifanten om je autootje… - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu Een kudde olifanten om je autootje… - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu

Een kudde olifanten om je autootje…

Door: Mark Bobo Fox

Blijf op de hoogte en volg Mark

15 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het is weer maandag, dus weer tijd voor een verhaaltje!

Op woensdag 10 maart hadden wij vrij, omdat de andere helft op excursie was. Wij hebben ’s ochtends wat huiswerk gemaakt, en echt even doorgeknalt, zodat wij de rest van de middag gewoon lekker konden chillen in de zon bij het zwembad.

De volgende dag was onze groep aan de beurt voor de excursie. Deze dag gingen wij naar het Addo Elephant National Park. We vertrokken om 6 uur, en na een uurtje rijden kwamen we daar aan. Dit park kun je gewoon bezoeken met je eigen auto, dus het lijkt echt best nogal toeristisch daar. Hier hebben we ook weer allerlei dieren gezien zoals buffalo’s, kudu’s en natuurlijk heel veel olifanten. Het allermooiste was toen we bij een waterplaats waren. Er was een groep van ongeveer 10 olifanten die onze kant op kwam lopen. Er stonden iets van zes autos op een rij, en die groep kwam recht voor onze auto langs! Als je je hand uit het raam stak kon je ze echt serieus bijna aanraken.
Midden in het park hebben we ook nog gepicknicked in een zeer beveiligd parkje. Was ook wel even genot. Rond een uurtje of 2 waren we weer terug op de campus, en het was weer tijd voor chillen bij het zwembad, want het was alweer zo’n tijd geleden :P
’s Avonds was het tijd voor een sportief avondje. Je zal het haast niet denken, maar Mark heeft gevoetbald. We gingen samen met z’n allen naar Alicedale naar de sloppenwijk, waar een ‘voetbalveld’ was. Daar hebben 7 mensen van ons, samen met een paar locals tegen het voetbalteam uit de sloppenwijk gevoetbald. Er was ook behoorlijk wat publiek. Het was echt super geniaal, alleen wel verloren met 6 tegen 4 maar met een schitterende goal van Maarten (laatste 7 woorden heeft Maarten hier zelf getypt..deze jongen is zo vol van zichzelf).

Vrijdagochtend stond rifle-training op het programma voor onze groep. Vertrektijd was 06.30; Iedereen optijd uit de veren, ontbijten, koffie drinken en klaarmaken...tot dat er telefoon kwam. Het ging niet door omdat het verderop regende. Dus we konden weer met een volle buik terug ons bed in; fijn is anders.

’s Middags hadden we weer niks te doen, dus het werd maar weer eens tijd om te chillen bij het zwembad. Er zijn hier 7 studenten van leisure management (vrijetijds management), dus die konden hun studie dus nu in praktijk zeer goed uitoefenen. (Ja mensen, hier ”studeren” is het echte leven :P )
’s Avonds het kampvuurtje maar weer eens aangestoken. Daniëlle en ik hebben die middag nog brooddeeg klaargemaakt zodat we ’s avonds als scoutjes lekker brood konden bakken bij een kampvuurtje.

Op zaterdagochtend zijn we met onze privétaxi maar weer eens op stap gegaan. Dit weekend was het Grahamstown. In deze plaats had ik ook via mijn lerares even een arts opgezocht, die mij een vitamine B12 spuit kon geven (hier op Madolo’s ook al bekend als B(ier)12 vitamine).
Na het spuitje zijn we beetje rond gaan struinen, even KFC voedsel eten, en een beetje shoppen. Om 4 uur stond skydiven gepland voor 4 van ons. Maar het was die dag helaas bewolkt, dus men ging die dag niet de lucht in, helaas. Maar we zijn hier nog laaaaang zat!
Ook zijn we hier nog even naar de bioscoop geweest naar Valentine’s Day (tjsah...vrouwen zijn hier in de meerderheid :S) Ons Grahamstowndagje werd afgesloten met een diner in een bistro. Hier carpaccio van gemsbok gegeten, en lekkere lam. In Nederland betaal je al gauw voor veel wijn/bier/koffie voorgerecht en hoofdgerecht wel 50 euro. Hier inclusief fooi was het 15 euro.

Na het eten weer terug gegaan naar de campus. De taxi bleef 15 minuten wachten, zodat iedereen zich kon omkleden. Wij werden toen naar de Louis Pub gereden in Alicedale. Dit is de enige kroeg hier in, ik denk, een straal van 30 km. Maar hier was het echt heel erg gezellig; afrikaanse muziek, maar ook onze eigen muziek die we hadden meegenomen. Het was weer laat, en iedereen had z’n portie wel weer gehad. Prima avondje dus weer ;)

Zondag is iets voorgekomen wat ik nog niet heb meegemaakt hier; IK HEB DE ZONDAGOCHTEN NIET MEEGEMAAKT! Het was echt heerlijk om een keer echt uit te slapen naast mijn knappe kamergenoot Maarten (deze laatste 5 woorden zijn ook toegevoegd door die jongen die zichzelf als dé god hier op Madolo’s ziet). ’s middags heb ik even een rondje gebeld met mensen uit Hardenberg en Gramsbergen. Gerwin en Jannick hebben hun afscheidsfeest gehad omdat ze naar Afghanistan gaan. Ik moest dus wel even op de hoogte worden gebracht van wat ik had gemist. Ook nog even met pa en ma gebeld, en met m’n broer. Het was wel even fijn om weer even een deel van de vriendengroep / familie te spreken (ook al jaag je er dan wel even 100 rand doorheen).
Op zondag avond hebben wij weer even gebraaid. Echt dat vlees dat hier het keukenpersoneel klaarmaakt is zooo gigantisch lekker. Kan Tent & Partyverhuur Vos nog wat van leren ;)

Op maandag 15 maart hebben we ’s ochtends weer 1 lesje gehad. ’s Middags voor de verandering weer vrij, dus het was maar weer eens frisbeeën, chillen bij het zwembad en pilskes drinken.

Aankomende week staan er weer wat leuke dingen op de agenda. Aankomend weekend een lang weekend, want maandag is hier een nationale feestdag, dus maar weer eens een dag vrij. Maar daar zullen jullie volgende week wel weer van horen.

Adios Amigos!

P.S. Foto's uploaden wil nog niet hier op Madolo's. En in het weekend is daar ook nog geen tijd voor. Excuses hiervoor...ze komen ooit nog wel een keer ;)

• 15 Maart 2010 - 16:37

Lisanne:

Maaarkieee!

Druk he je minor doen in ZA! Om strónt jaloers op te worden! ;) & ben benieuwd naar je foto's!
    Hier begint het nu ook beter weer te worden .. einde v/d week 15 graden! Dus de terrasjes-dagen komen er weer aan ;)

Groetjes daar!
    & geniet er nog énorm van!

Kus Lisanne

• 15 Maart 2010 - 16:45

Marieke:

Vossie!

Ik kreeg mailtjes van mark-bobo-fox, dacht dat het spam was dus had het verwijderd oeps! :$ Maar inmiddels ben ik weer helemaal up to date en zo te lezen heb je het ontzettend zwaar daar. Nog even volhouden, nog 146 dagen en dan ben je verlost van het harde werken ;)

Have fun!

dikke kus

• 15 Maart 2010 - 16:52

Elise:

Hoi Mark,

Het klinkt wel zeer veel als een vakantie en heel veel mooie dingen zien!
    Je beleeft wel heel veel dingen in Zuid-Afrika!

• 15 Maart 2010 - 18:01

Pa En Ma:

Hoi Mark,

kun je niet een paar van die beesten illegaal meenemen inclusief de keukendame van jullie dan kunnen wij dat lekkers ook eens uitproberen en in ons assortiment opnemen.

• 15 Maart 2010 - 22:02

Ellen:

Klinkt weer goed daar! Jammer dat je je dieren lijst niet verder bent gaan updaten. Was erg benieuwd welke dieren er allemaal bij zijn gekomen ;). Volgens mij kun je dit niet meer studeren in het buitenland noemen... Wel erg makkelijk je diploma binnen halen op die manier. Geniet nog en we wachten weer vol spanning op het volgende verhaal!

• 16 Maart 2010 - 09:30

Lotte:

Hey Mark!

Jemig en dat noem jij voor je studie naar Zuid-Afrika gaan haha??? Maar leuk om al je verhalen te lezen, slechte film hè Valentine’s Day! Afgelopen weekend gaf mn broertje ook z'n afscheidsfeest, mis je toevallig nog wat ZA-geld, dat wij tussen de spullen van Tent & Partyverhuur Vos vonden?

X Lotte

• 16 Maart 2010 - 10:18

Fennegien Kroeze:

Buur!!
    Wat gaan jullie komend weekend doen?? en waar blijft die maandagmail die mij in Jbay beloofd was.. soms weer vergeten ;)
    xx

• 16 Maart 2010 - 14:14

Buurtjes Oostenbrink:

Straks wil iedereen gaan afstuderen in Zuid-Afrika (of Curacao). Enne...... als jij nu eens goed oplet hoe die dames daar het eten bereiden dan kan Tent & Partyverhuur Vos daar nog mooi profijt van hebben.
    Pas op dat je je niet te veel vermoeid hoor.
    Groetjes, ons