Ga je op gamedrive, ga je Spugbokdrol spelen... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu Ga je op gamedrive, ga je Spugbokdrol spelen... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu

Ga je op gamedrive, ga je Spugbokdrol spelen...

Door: Mark Bobo Fox

Blijf op de hoogte en volg Mark

10 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ja er is alweer meer dan een week voorbij. De tijd gaat hier echt super snel.

We zouden dinsdag 2 maart op gamedrive gaan met de helft van onze groep. Een gamedrive is in een 4x4 wagen dieren spotten in een mega groot park. Maar hier zijn we natuurlijk in Zuid-Afrika, en het ging dus gewoonweg niet door. Dus heel de dag vrij geweest en een beetje niks gedaan.

Maar de volgende dag was het dan wel zo ver. Toen hoorden we dat we wel heen gingen! Na eerst een stop te hebben gemaakt bij de liquor store was het tijd om het Shamwari Gamereserve in te rijden. Na 3 kwartier kwamen we bij een luxe lodge, midden in het park, waar gamedrives georganiseerd werden. Dit was zo asociaal luxe; je zag alleen maar mensen met dikke buiken in dure polo’s. Hier betaalde je dan ook even 4000 rand (=400 euro / 2 x gemiddelde maandloon hier) om een nachtje hier te verblijven. Maar hier zijn we in een grote wagen gestapt, en we zijn begonnen te rijden. De gamedrive duurde 3,5 uur, en het leek net of we 3,5 uur in een achtbaan zaten. De weggetjes gingen op en neer, vol met gaten. En de ranger die reed, die was zo ervaren dat hij het extra tandje op de versnellingsbak wel wist te vinden. Wij hebben bijna alle beesten wel gezien die je verwacht tijdens een gamedrive, dus leeuwen, neushoorns, giraffen, nijlpaarden, en alles op ongeveer 10 meter van je wagentje vandaan. Echt super vet. Het enige wat we hebben gemist zijn de cheetas en de luipaarden. Maar we gaan nog een keer naar Shamwari, dus misschien dan wel geluk!
Vlak voor het eind van de gamedrive stopten we nog even voor een echte Zuid-Afrikaanse wedstrijd; spugbokdrol. Dit is een zeer grandioos spel; ‘wie kan er het verst een giraffenkeutel spugen’? Het beste was dat je de keutel goed nat maakte, dat het meer gewicht kreeg, en dat je zo verder kon spugen. Wij hebben echt super gelachen!
Maar na heel wat uren te hebben gehobbeld was het tijd voor een avondje kleine marathon ‘Friends’. Was ook wel weer genot =D

Op donderdag hebben wij heel de dag lekker gechilld. De andere helft van de groep was deze dag op gamedrive, dus wij hadden een lekker rustig dagje.

Vrijdagochtend hebben wij nog wat les gehad, en ‘smiddags hadden we weekend. Wij hebben onze taxi maar weer gebeld en zijn dit weekend naar Jeffrey’s Bay gegaan. Dit is dé beste surfplek van heel Zuid-Afrika. Daar na 3 uur rijden te zijn aangekomen zijn we lekker wezen uiteten, en daarna naar een discotheek voor 10 euro onbeperkt drinken (ook helaas tequila :S). Het was weer lekker laat, en iedereen was weer zat, dus het was weer een geslaagde avond.

Op zaterdag de 7e van maart hebben wij weer een lekkere brakdag gehad. We zijn even naar een shoppingmall geweest, en daarna gewoon lekker aan het strand gelegen. ’s Avonds zijn 10 van ons nog weggeweest naar een restaurant. Peter en ik hebben een bucket met kip bij de KFC gehaald, en die hebben we (voor de helft) opgegeten op het strand. Was wel even lekker zo’n moment van rust, en niet 8 van die kakelende vrouwen rond je heen. Die avond hebben wij gepoold en gechilld in de lodge. Dit was trouwens een echte surfers lodge, dus alleen maar van die surfdudes die daar rondlopen. Maar het waren echt grandioze mensen daar!

Zondagochtend was het dan echt tijd om zelf het bord onder de arm te nemen, en het water in te gaan. Wij hebben intotaal 2 uurtjes les gehad. Waarvan 15 minuten op het droge, en daarna proberen, proberen, proberen en nog eens proberen. Maar wat blijkt, met m’n snowboardachtergrond(je) heb je dus al een aardige basis! Ik heb in die 2 uur tijd ongeveer 10 golven gepakt tot aan het strand, dus het ging opzich best prima! De twee kerels die ons lesgaven vertelden mij dat ik een goede potentiele surfer ben. Dus daar ga ik zeeeeker werk van maken.

’s Middags zijn we naar de factory shop geweest, waar alleen maar Billabong (= duur surfmerk) wordt verkocht, tegen 25%-50% van de winkelwaarde. Hier even een paar zwembroeken op de kop getikt. Daarna gauw nog naar de Lizzard shop geweest, waar ik een wetsuit heb gekocht, omdat ik gelijk tijdens het surfen al wist dat ik dit de laatste 10 weken in Port Alfred echt (dagelijks) wil gaan doen. Een wetsuit gebruik je voor het surfen, zodat je het niet té koud krijgt. Normaal zijn wetsuits rond 1000 – 3000 rand. Ik heb een nieuwe op de kop getikt voor 250 (=25 euro). Dus echt ideaal! Nu moet er alleen nog een surfplank komen, maar daarvoor zal ik nog een keer terug moeten naar Jeffrey’s Bay. Daar zal ik samen met één van die surfkerels een board uitzoeken, want daar in die plaats zijn 2e handse boarden al te krijgen voor 100 euro.
’s Avonds heeft de eigenaar van de lodge even een braai voor ons aangestoken, waar we onder andere kudu van hebben gegeten. Om 9 uur stond de taxi weer voor, en die heeft ons weer teruggereden naar Madolo’s Retreat. In totaal hebben we 6 uur in de taxi gezeten, wat ons maar 28 euro per persoon kostte. Stukken goedkoper dan in NL dus.

Op maandagochtend hadden we weer wat les. Ik had echt een heel naar gevoel; het leek alsof een vakantie weer voorbij was, en dat de eerste schooldag weer aanbreekt. Dat geeft wel aan hoe zo’n vette weekenden wij hier beleven. En het ergste van die dag was, dat het gewoon 37 graden in de schaduw was! (in de zon wil ik het niet weten hoeveel graden, dikke 40+) Zit je dan, met een bilnaad vol met zweet, in een klaslokaal. Geef mij dan maar gewoon een surfplank, en een pilske...dat bevalt mij veel beter.
’s Avonds hebben wij bonte avond gehad. Echt super gelachen om de leuke stukjes. Peter, Maarten, Joep & ik hebben een nummer geschreven, over iedereen een couplet, met een kneiter goed refrein. Was echt een zeer geslaagd avondje!

Dinsdag hebben we echt alleen maar les gehad, vanaf 09.00 tot 16.00 :S. ’t Was een lange dag, want na de bonte avond om 8u weer uit bed is ook niet echt een pretje.

Maar dit dit was het eerst weer voor nu,

Cheers!

Ik hou voor mezelf even een lijstje bij voor dieren die ik heb gespot, maar voor degenen die er in geintereseerd zijn:
- giraf
- zwarte wildebeest
- red hartebeest

• 10 Maart 2010 - 16:48

Mirjam:

Heey! Je verhalen uit Jeffreys klinken zooo bekend!! Waar waren jullie uitgeweest? En zaten jullie toevallig in Island Vibe? En waar hebben jullie gegeten? Veel vragen, i know maar ben gewoon zoo benieud! Vertel volgende keer voor mij maar iets meer details, kan ik het lekker nog een keer beleven :D echt super dat je het zo naar je zin hebt, blijf vooral doorgenieten!!!

Kus!!

• 10 Maart 2010 - 17:28

Pa, Ma En Ronnie:

Hoi hoi,

Sommige lui zijn nooit tevreden, is het mooi weer dan is het te warm, wij zitten nog steeds met nachtvorst en soms sneeuw.
    Super verhalen ben blij dat je het naar je zin hebt daar was er ook niet bang voor.
    is er ook een vertaling in het nederlands voor ons hollanders
    Groetjes en we missen je toch wel een beetje
    Pa, Ma en Ronnie

• 10 Maart 2010 - 21:12

Hilde:

OMG Mark, hoe doe je het --> 1 hele dag les! Ik snap gewoon niet waar je de kracht vandaan haalt... Het lef ook om zo bruut je vakantie te verstoren (of was je daar nou om te leren?)!

Xx

• 11 Maart 2010 - 11:03

Rudy Wind:

Hoi Mark,

Hier een krabbel uit Borne. 'k lees elke week even je avonturen, zo te lezen kun je je daar wel vermaken!! Pas maar op dat je niet oververhit raakt, goed blijven koelen. (met bier)

Veel plezier gewenst.
    Groeten, Rudy Wind

PS: Die giraffe was hopelijk niet aan de diaree!!!

• 11 Maart 2010 - 18:07

Diny Oostenbrink:

Hoi Mark,

Alweer een hartstikke lang verhaal met allemaal belevenissen.
    Ik vind het ook echt niet kunnen hoor, een hele dag les!!!! Waar halen ze in vredesnaam de brutaliteit vandaan.
    Daar word je toch zo moe van he. En dan ook nog bij een temperatuur van 37 graden in de schaduw, ik moet er niet aan denken. Zorg er maar voor dat je vochtgehalte goed op peil blijft met al dat zweten, hahahaha!
    Maar even zonder flauwekul, fijn dat je het ginds zo naar je zin hebt. Geniet er maar lekker van, want voor je het weet is alles wieder vorbei!
    Groetjes

• 12 Maart 2010 - 20:58

WIM UUT GRAMSBARGN:

Hey Mark wat heb je een zwaar leven,maar goed je hebt er zelf voor gekozen.Dus heel veel sterkte!!!!! Hoe zijn de dames daar? Mooi bruin zeker.Nou nog veel plezier daar en denk aan je huiswerk!!!!! DOEIII.

• 12 Maart 2010 - 21:03

Gea:

Hoi Mark
    Wat weer een leuk verhaal
    geniet er maar lekker van want voor je het weet is het weer voorbij en ben je weer in het koude hardenberg.

Groetjes de buurtjes

• 14 Maart 2010 - 20:39

Vincent:

Hee Vossie,

Weer 2 mooie verhalen gelezen, ben nu weer bij, maar ook leuk te lezen hoe je je daar vermaakt!
    Tis daar dus ook goed op temperatuur, heerlijk toch?! En wat mooi al die dieren die je daar al hebt gezien, ben benieuwd naar de foto's die je ervan hebt!:)

Maar succes met school (ook al vind je dat nog zo zwaar:P) en genietze daar verder!

Groeten uit Lutten!