Blauwe ballen op 't balkon... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu Blauwe ballen op 't balkon... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu

Blauwe ballen op 't balkon...

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

01 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Tadaaaaa, wieder ein Bericht von mir!

Dinsdag de 23e februari nog 2 lesjes gehad, en daarna wat huiswerk gemaakt. ’s Avond even een filmpje gecheckt. De volgende dag hebben we weer les gehad; de bushwalk. We zijn even 10 minutes wezen rijden naar een game drive waar alleen mensvriendelijke dieren rondlopen. Hier hebben we uitleg gehad over dieren, planten en voetsporen die we hebben gezien. Echt heel interessant. Daarnaast hebben we ook nog een plant gegeten die heel goed is voor vochtvoorziening, mocht het wezen als je een keertje lost bent in de jungle, dan weten we welke plant we moeten eten. Aan het eind van de 3 uur durende wandeling zijn we naar de enige olijvenboerderij geweest die 30 minuten lopen vanaf onze lodge ligt. Hier een interessante rondleiding gehad, en veel olijven geproeft. Nu is iedereen hier verslaafd aan olijfen, en ze gaan dan ook als warme broodjes over de toonbank bij dat bedrijf. Na de bushwalk hadden we nog even een quizje, en ’s avonds even fimpje gecheckt.

Donderdag de laatste dag school voor het weekend. Even twee uurtjes in een benauwd lokaaltje gezeten, waar trouwens iedere dag gewoon de hond van onze lodge met z’n ballen tegen een dierenhuidje ligt aan te schuren. Het is echt zo anders les dan in Nederland, maar het bevalt mij prima. Heel de middag zijn we bezig geweest met een nummer, wat we gaan uitvoeren tijdens onze bonte avond de 3e van maart. Joep als begeleiding op zijn gitaar, en wij moeten maar mee blèren.

Vrijdag moesten wij om 05.30 uit bed om naar Port Alfred te gaan. Na anderhalf uur waren wij aangekomen in PA, en daar kregen wij een rondleiding over de campus. Daarna kregen wij de keus om iets voor ons zelf te doen, of om mee te gaan op een township tour. De helft ging de stad, maar ik ben samen met de helft met een busje naar de sloppenwijken gereden. Daar hebben we verschillende projecten bezocht, waaronder een school voor gehandicapten, geleid door een non. Ook hebben we een bejaardentehuis bezocht (lees: een paar containers bij elkaar). Dit was net zoals die andere township tour ook weer grandioos!!
’s Middags even ‘lekker’ wezen zwemmen in de zee. Maar eigenlijk mag je daar niet zwemmen in PA, omdat het zo gigantisch ruig is. Je staat tot aan je middel in het water, maar je wordt zo weer omver geworpen en je verdrinkt. Maar dit waren wel even 10 leuke minuten in de zee. Op de de pier is ook mijn fotocamera gesneuveld door de nevel, best wel kut, maarja, daar komt ook wel een nieuwe voor (dus ma, je kan interpolis wel bellen :P) Daarna nog even naar school geweest en ’s avonds gegeten bij een mooi restaurant aan zee. Daarna naar een discotheek geweest. Echt super gezellig gehad! Het was rond 5 uur dat we het bed in gingen, dus dat was weer genoeg voor die dag.

Volgende ochtend rond 11u uit bed, daarna naar shoppingmall geweest. Ook even boodschappen gedaan voor de braai voor die avond. Wij hebben bij ons die avond gebraaid op ons balkon van ons chalet. Wij hadden namelijk voor 2 nachten maar 3 chalets gehuurd midden op de berg, echt grandioos uitzicht! Maar na een gezellige avond is iedereen maar een keer naar bed gegaan, iedereen was nogal brak van de vorige avond.

De volgende ochtend werden we wakker van een heleboel apen op ons balkon. Er zaten een stuk of 10 vervet monkeys (grijze apen met blauwe ballen). Ze gooiden alle stoelen om, ze waren met waterflessen aan het slepen, en ze waren ons aan het bekijken tegen het raam; echt super gaaf! Daarna maar even ontbeten bij het restaurantje, aan zee, in de zon, met een pilske. Beter kun je het weekend niet afsluiten. ’s Middags voor een 100 rand p/p weer naar ons ‘home sweet home’ gebracht.

Maandag de 1e van maart bijna heel de dag naar school geweest, terwijl het hier bloedje heet was. Dus toen we om 3 uur vrij waren was het zwembad echt geen overbodige luxe. Een uurtje na het eten heb ik samen met Peter en Bongani, (ja mensen, bereid u voor), hardgelopen! Maar ik typ nu dit bericht een uurtje na het hardlopen, dus de spierpijn verneem ik nu nog niet, maar morgen zal dat wel anders zijn ;)

Dit was het weer tot nu toe,
mensen, het gaat u goed!

Voor de mensen die een kaart, liefdesbrief o.i.d. willen sturen:

Stenden University,
Student Mark Vos,
P.O. box 2821,
Port Alfred,
6170,
South Africa

Telefoon in het weekend (door de week geen bereik):
0027 7 11 62 17 93

Telefoon van de campus door de week (voor ‘nood’):
0027 4 22 31 15 25

• 01 Maart 2010 - 21:07

Ellen:

Dag neefje!

Helaas is m'n reactie op het vorige bericht niet doorgekomen, maar dat geeft niet aangezien je elke week een verhaal van 20 kantjes plaatst... Klinkt wel vet daar! Je hebt wel weer een feestje gemist gisteren met overheerlijke gehaktballen :p. Veel plezier nog daar en zorg dat je de rest van je spullen heel houdt! (Iets wat je met je camera niet gelukt is)

Groetjes Ellen

• 01 Maart 2010 - 21:09

Lotte:

Hee Mark!

Leuk om te lezen :) Je hebt wel lol dus, haha! Geniet er van en opletten in de klas!

Liefs uit Paramaribo

• 02 Maart 2010 - 09:49

Anne Van De Riet:

Heee lieverd!
    Hahah ik ben echt zo benieuwd hoe het daar is nu al! Je verhalen zijn echt tof haha
    wat netjes dat je hebt hardgelopen, ik heb gister warempel ook gesport met mirjam :| nu nog volhouden, daar zijn we uiteraard top in (A) hahah
    maar geniet ervan! en heel veel plezier en ook nog een klein beetje iets nuttigs doen he!

dikke kus

• 02 Maart 2010 - 12:51

Alice:

Ik lees al wel, net als Linda op Curacao. Vooral veel feesten en genieten, weinig school. Geniet er maar van

• 04 Maart 2010 - 12:43

Anne (Vink):

Vossieee! Wauw, wat een prachtige verhalen! Wat fijn dat je het daar zo tof hebt!Je profiel foto is wel erg winters in verhouding met de temperaturen daar ;)

Ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Dikke zoen!

Ps: Gefeliciteerd met je broer :)

• 07 Maart 2010 - 14:33

Fam. Wind Hardenberg:

Hey Mark,

Leuk verhaal!
    We zullen je in de gaten houden.
    Veel plezier en kijk vooral goed om je heen.
    Groeten Appie, Joke en de rest