Cheetahs, leeuwen, slangen & bellyshots! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu Cheetahs, leeuwen, slangen & bellyshots! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Mark Vos - WaarBenJij.nu

Cheetahs, leeuwen, slangen & bellyshots!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

07 April 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het is nu dikke twee weken geleden dat ik wat van me heb laten horen, dus nu is het wel een keertje weer tijd! (ons internetlimiet was overschreden :S ) Maar ik zal een poging doen om alles nog weer voor de dag te halen. Ik kan me het voorstellen dat het voor sommigen té lang is, maar voor de die-hards; veel leesplezier!

Op woensdag de 24e zijn we ’s middags naar een bedrijf geweest die wilde dieren opzet. Hier hebben wij een rondleiding gekregen en gezien hoe het proces gaat. Het was echt zeer interessant om te zien, en vooral verbazingwekkend hoeveel geld mensen betalen! Zo was er een opgezette buffel, met een leeuw op z’n rug in een aanvalspositie. Dit kolossale gevaarte ging naar Romenië ofzo, voor máár 65.000 dollar.
’s Middags nog even gebeld met Jannick (Gerwin de avond ervoor), die nu momenteel ook in de zon zitten, alleen met een heel ander doel (Afghanistan).
’s Avonds hebben wij gewoon een filmpje gecheckt, maar ik was net begonnen, en toen vielen mij de oogjes dicht. Je wordt gewoon moe hier van het niks doen.

Donderdag hebben wij wat lesjes gehad, en ’s middags ben ik naar de kapper geweest. Joep was mijn persoonlijke kapper. Deze persoonlijke kapper heeft het nog best gedaan (kan natuurlijk nooit aan Renee Habers tippen), voor iemand die het voor het eerst deed :P
’s Avonds hebben we weer films gekeken. De eerste film heb ik meegekregen, maar de tweede film was weer zeer moelijk te volgen, omdat mijn oogjes het weer begaven.

Op vrijdagochtend het laatste lesje voor het weekend! Na de lunch zijn we met de taxi naar Hogsback gereden; een kleine backpackers plaats in Winterberg (= een gebergte hier). Hogsback staat bekend om haar hikingroutes. We verbleven in de lodge ‘away with the fairies’, en het was ook echt fairy-achtig. Sommige mensen verbleven in soort van ronde kabouthuisjes; echt super! We zijn even het terrein over gelopen, en we zagen een boomhut, op 15 meter hoogte! Dus daar moesten we wel even inklimmen. En ik weet zeker, als pa Vos daar boven stond, dan zouden z’n tenen weer krom staan in de schoenen.
Die avond zijn we naar een restaurant geweest waar we de enige gasten waren, maar heel lang op ons eten moesten wachten. Maar uiteindelijk kwam onze krokodil en struisvogel er wel aan.
Daar stond ook een piano, dus ik heb mijn piano skills even weer naar boven gehaald. Na het eten zijn we even aan de bar gaan zitten, waar heel veel verschillende likeurtjes achterover werden getikt. Maar we waren nog wel verantwoordelijk (lees: verantwoordelijk in Mark z’n woordenschat) bezig, want we hadden nog wel in ons achterhoofd dat we de volgende dag lang zouden gaan hiken.
Maar voordat we gingen slapen hebben we nog even met een andere groep nederlanders bij het kampvuur gezeten die aangestoken was bij de lodge.

De volgende ochtend was het tijd om de stoute schoenen aan te trekken en het bos in te lopen. Het had die avond en nacht ervoor flink geonweerd en geregend, dus de route was goed glibberig. Het was een hiking route van ongeveer 5 uurtjes, en je kon 3 verschillende watervallen bezichtigen. Het was echt super natuur, en echt fairy-achtig; dus we wisten waarom heel Hogsback into de faries is. Bij elke waterval hebben we even gechilld, of geprobeerd om langs de waterval omhoog te klimmen, wat soms ook nog lukte. Na 6 uurtjes waren wij terug bij de lodge, waar we nog even naar een uitzichtpunt zijn gegaan, waar je in bad kon, met een gruwelijk uitzicht! (het bad was in de berg gebouwd)
Bij de lodge hebben we pizza’s gegeten, en daarna weer dikke drie uur terug rijden in een té krappe taxi.

Zondag zijn we even bezig geweest met school, en ’s middags kregen we een uitnodiging van Helezine, een vrouw die hier in de keuken werkt. Zij nodigde ons uit om mee te gaan naar de township in Alicedale, waar we zouden eten, en gezellig zouden gaan drinken.
Wij zijn altijd in voor gezelligheid, dus taxi werd weer gebeld, en om half 4 zijn we naar Alicedale gegaan. We zijn afgezet bij de ‘kroeg’, waar we de avond zouden verblijven. De prijzen zijn hier echt zooooooo ideaal; 75 cl bier kost hier wel...hou je vast...1 euro! Helezine had eten meegenomen van de campus, wat ze daar in een pot heeft gekookt in een vuurplaats. Na het eten zijn we even naar het huis van haar geweest, om te kijken hoe het daar was. Daar hebben we even rondgekeken, en even een bompi gegeten (= megazoet zelfgemaakt ijsje). Daarna zijn we weer terug naar de kroeg gegaan, waar er maar weer een paar bier(tjes) naar binnen moesten. Hier hebben we ook nog gepoold tegen locals. Joep en ik hebben die kerels ingemaakt, en ze waren ineens weg; en nooit weer teruggekomen =D. Maar deze avond was echt super; gewoon lekker traditioneel, en niets compleet westers om je heen.

Op maandag de 29e weer een paar lesjes gehad, en daarna echt dik geknald met huiswerk. Nu is het inmiddels week 6, en we hebben genoeg opdrachten wat over een paar weken ingeleverd moet worden; dus het wordt tijd om een keer wat te gaan doen. En aangezien onze ‘vakantieplanning’ (=weekenden) al aardig volgestampt worden, moeten we door de week wel aan de bak. Na een filmpje was het ’s avonds tijd om het bed in te kruipen.

Op dinsdag waren wij vrij, omdat de andere helft van de groep op excursie ging. ’s Ochtends hebben we nog weer even geknald met huiswerk, en ’s middags gechilld en alles opgruimd. We moesten wel wat opruimen omdat Fennegien met een vriendin uit Port Alfred kwam overnachten! ’s Avonds hebben wij de braai weer aangestoken, en lekker gegeten. Daarna werd het tijd om het kampvuur aan te steken om daar verder gezellig te gaan borrelen.

Op woensdag 31 maart was het vroeg opstaan. En na een gezellig avondje en begin van de nacht, was 06:15 toch wel iets aan de vroege kant. Maar wakker worden wilde ik maar al té graag, want onze groep ging vandaag op excursie. We zijn eerst naar een Reptile & Raptor Center geweest. Hier hebben we heleboel slangen bekeken, om onze nekken en in onze kleren gehad. Van de aller kleinste slang in Zuid-Afrika, tot 3 meter lange slangen. Echt té vet om die beesten om je nek te hebben! Ook waren er nog krokodillen en allerlei roofvogels in dat complex. Na 2 uur te hebben ‘gespeeld’ met slangen, uilen, stokstaartjes etc. werd het tijd om verder te rijden naar het Daniell Cheetah Breeding Project.
Hier hebben we eerst even magnetroncheeseburgers naar binnen gewerkt, waarna de rondleiding op het terrein begon. Dit was echt een té vreselijk commercieel bedrijf. Er waren nog zes andere mensen die meeliepen in de groep. Er was gewoon echt een wachtrij om verschillende kat-achtigen te kunnen aaien etc. We hebben hier met een serval, cheetah, en twee 11-dagen-oude leeuwtjes kunnen aanklooien. Het was echt super om deze dieren zo dichtbij te zien, maar achterin je hoofd voel je toch dat het heel erg slecht is. Maar over het algemeen gezien was het echt een SUPER vette dag!

Op donderdag de 1e van april hadden wij ’s ochtends nog een lesje, maar daarna was het paasweekend! (Kwam ik ook even die donderdag achter dat het dat aankomende weekend pasen was :S...hier ben je altijd lekker op de hoogte van alles) Ons weekend (do-middag t/m ma-avond) hadden wij gepland in Tsitsikamma National Park. Dit is een gebied van 80 bij 7 km, wat bekend staat om de gruwelijk mooie natuur, en natuuractiviteiten.
Na vier uurtjes rijden zijn we aangekomen bij Dijembe Backpackers in Storms River Village. Hier zagen we gelijk al dat het gezellig was; kampvuurtje, veel gezeurd met veel mensen. Deze nacht eindigde dan ook rond een uurtje of 5 in de bar met een aardig aantal bellyshots =D (pa & ma: dit fenomeen kennen jullie vast niet [zoek maar op > www.google.nl]).

De volgende ochtend hebben we eerst maar even ‘uitgeslapen’ tot 9 uur. Onze planning voor die dag was canopy; in een tuig worden gehesen, en tot ongeveer 30m hoog in bomen klimmen, en met kabels tussen bomen door. Maar dit was volgeboekt, dus we moesten iets anders doen. Het is de zipline geworden. Ook hetzelfde idee, maar dan over een rivier(tje). Dit was ook echt heel erg leuk om te doen. Na die tijd heeft een klein groepje van ons nog samen met onze taxichauffeur van een vier meter hoge platform gesprongen, en gezwommen in de rivier. ’s Avonds uiteten geweest, en redelijk vroeg ons bedje ingedoken. Maar het bed was niet zomaar een bed; wij hebben onder de sterrenhemel geslapen in de hangmat. Dat was echt super chill.

Op zaterdagochtend stond blackwater tubing gepland. Het water hier in de rivieren zijn heel erg bruin, (maar schoner dan kraanwater) vandaar dat het blackwater genoemd wordt. Maar het idee was om twee km lang met een opblaasband de rivier af te gaan. Maar aangezien het hier al twee jaar niet fatsoenlijk heeft geregend was het 50% over stenen lopen, en de andere 50% peddelen; dat was dus niet echt wat wij hadden voorgesteld. Maar onderweg konden wij ook meerdere keren van rotsen (8m) en uit bomen springen. Dat was nog het meest spectaculaire.
’s Middags ben ik nog even bijgeknipt door een Zweedse. Zij verbleef ook in de lodge, en was kapster. En zij wilde Joep z’n creatie wel even ‘re-shapen’.
’s Avonds zijn wij met al het personeel + heel wat andere mensen uit de lodge naar de discotheek van de regio geweest. Zoals verwacht was het toch een iets andere discotheek dan Zak o.i.d. Maar wij hebben echt weer een super avond gehad, tussen alle locals uit Tsitsikamma.

De volgende ochtend waren we weer aardig slecht, maar we wilden die dag toch echt wat ondernemen. Een paar zijn gaan mountainbiken, een paar naar de spa, en de rest (including me) zijn gaan hiken in het National Park. Hier hebben we zes uur rondgelopen, eerst naar een waterval. Dit was echt een tocht over rotsen etc.; niet echt voor mensen die slecht te been zijn. Eenmaal daar aangekomen bleek er van de waterval zeer weinig over te zijn. Het leek net alsof er een klein kraantje boven openstond; meer water was er niet. Maar in het meertje ervoor kon je prima zwemmen, ook al was het behoorlijk koud! Aan het eind van de dag nog naar een paar hangbruggen gelopen. Hier zijn we nog zeik, en zeiknat zijn geworden door een golf, die brak op een rots, waarna die zichzelf over de hangbrug heen gooide.

Op de maandagochtend wilden we graag uitslapen, want er stond weinig op de planning. Maar om half 9 werden we uit bed getrokken, omdat we voor 9 uur uit de kamers moesten :S. Het regende die dag, dus echt veel ondernomen werd er niet. Twee meiden hebben de hoogste bungeejump ter wereld gedaan, maar ik wacht nog 4 weekjes, zodat ik met m’n buurvrouw uit Leeuwarden kan springen!
Wij zijn met de rest nog even naar een kaasboerderij geweest, waar we echt super lekker hebben gegeten; voor het eerst normale kaas in Zuid-Afrika =D.
Om drie uur hebben we afscheid genomen van onze Zweedse, en een 30-jarig stel uit Johannesburg (Jeroen & Ronald; wij gaan samen met hun stappen in Joburg rond de 14e van juni als er tijd is :P), omdat we terug gingen naar ons vertrouwde Madolo’s.

Op dinsdagochtend de 6e was het dan weer tijd om met school bezig te gaan. We hadden weer één lesje, en daarna was het tijd om met een volgende practical aan de slag te gaan; overnight survival. We hadden geen idee wat wij erbij voor moesten stellen, alleen iets van buitenslapen...maar voor de rest? We zijn om half drie weggegaan; eerst moesten wij, bepakt met slaapzakken, matjes, pannen etc. een uur lopen. We kwamen bij een plek, vlakbij een waterreservoir, waar wij ons ‘kamp’ moesten opslaan. Er moest een vuurplek gemaakt worden om te koken, en water gehaald worden om mee te koken. Joep & ik hadden zin om een eigen slaapplek te maken met bomen/takken etc. (nee ik kijk niet vaak discovery channel op zondagmiddag :P)
Het vuurtje werd aangestoken, en we mochten onze pasta koken. Het was alleen barreweinig; 500 gram voor 9 personen. Maar gelukkig had Mark, zoals altijd, een pak koeken meegenomen. Deze kwamen later op de avond dus goed van pas. Maar ’s avonds hebben wij gechilld, gepraat en een beetje niks gedaan rond het kampvuur. Rond 8 uur voelde het alsof het 12 was, dus we lagen ook vroeg (half 11) in ons slaapzakje in onze ‘hut’.
De volgende ochtend, na een super goede nacht (en nee, het is niet sarcastisch), om half 7 uit bed om alle spullen weer te pakken, en weer richting de Stenden-bus te lopen. We kwamen om 8 uur weer terug op de campus, even gauw gedoucht, en daarna flink gebunkert in het ontbijt. De rest van de dag was niet gigantisch bijzonder, want het schoolwerk roepte ons weer eens.

Joep & ik hebben gisteravond in onze slaapzak nog eens even nagedacht; we zitten hier nu al bijna 2 maanden. Al 1/3 deel van onze reis zit er al op...het gaat echt veel té snel! Maar je weet wat men zegt: als je het gezellig hebt...

Dit was het verhaal in een kleine vier a4-tjes...ik ben benieuwd hoeveel mensen deze laatste zin lezen. Maar zoals gezegd...deze was voor de die-hards, volgende keer komt er weer een kortere versie (als ons internet niet op is)!

Dikke kus & groeten uit Alicedale...

• 07 April 2010 - 18:17

Judith Muis:

Nou, ik heb hem hélemaal gelezen hoor! En wat maak jij leuke dingen mee zeg! Super =D
    En je gaat dus ook nog bunjeejumpen, de hoogste van de wereld? Stoer zeg... Ik zou dat nóóit durven ;)
    De tijd gaat idd snel, voor mijn gevoel was je nog geen 2 maand weg! Jeetje.. Maar des te eerder ben je er weer :D
    Heelveel plezier nog Vossiej!!

Kusjes,
    Judith

• 07 April 2010 - 18:39

Hilde:

Gruwelijk chill zeg...

• 07 April 2010 - 19:34

Henk En Ruurdtje:

hoy mark
    ja ik weet het gezelligheid kent geen tijd mark maandag wordt peter opgenomen en dinsdag gaat z,n maag er uit en je hebt ons weer aardig bijgepraat maar je hebt nog een heel tijdje te gaan wel gezellig af en toe een krabbel van jou te krijgen lieve groeten van ons vosjes uit vroomshoop ruurdtje

• 07 April 2010 - 20:24

Gea:

Ik heb hem tot aan de dikke kus gelezen hoor poeh wat een verhaal maar heel mooi om te lezen.
    Wat fijn dat je het daar zo naar je zin hebt.
    2 maanden al weer weg waar blijft de tijd
    voor je het weet zit je weer in hardenberg
    maar geniet nog maar lekker.
    Groetjes de buren

• 07 April 2010 - 21:39

Kristy:

Ook ik behoor tot de die-hards ;) heerlijk, die verhalen! echt gaaf hoor!
    Haha ik mag nog 4 nachtjes slapen en dan ga ik ook van de sfeer proeven!
    Zal mijn nummer die ik daar krijg ook ff doorgeven als ik daar ben.

tot over een paar weken! succes ook met je schooldingen he haha xxx

• 08 April 2010 - 05:05

Marieke:

Hee Vossie,

Klinkt echt top! (ook ik ben een die-hard, yes) Vind het niet erg dat je reis er al weer voor 1/3 op zit, t wordt wel weer tijd voor een stapavondje met zn allen! Dus tot over 4 maanden! ;)

kus!

• 08 April 2010 - 09:31

Marina:

echt super leuk om te lezen mark!
    Je vermaakt je in ieder geval prima!

Veel plezier nog daar!

Liefs marina

• 08 April 2010 - 17:03

Anne :

hoiiiiiii :D

nou ik mag me rekenen tot de diehards hoor, als heb ik nu zóveel gelezen dat ik niet eens meer weet wat je allemaal gedaan hebt...alleen dat ik het echt gaaaf vindt!
    en weetje..die 100 biertjes per week red je nu makkelijk Hahah ;)
    1/3 zit er al op, maar geniet er maar van zolang je er nog bent, voor je het weet zit je weer op een of ander bootje!

Liefs XX

• 08 April 2010 - 17:25

Linda:

Zo mark!

Je maakt me hier lekker jaloers..
    Wat een leuke dingen doe je daar allemaal!
    Geniet er nog maar lekker van :D
    Voor je het weet ben je weer thuis...

Liefs je buurmeissie

Wim Uut Gramsbargn:

Hey Mark machtig mooi dat je het naar je zin hebt.Volgens mij hebben ze daar geen leerplicht dus GENIET ervan!!!!!!!! WIM HOFSINK GRAMSBERGEN

• 09 April 2010 - 09:01

Diny Oostenbrink:

Hey Mark,

Jaja, zelfs buurvrouw Diny hoort bij de die-hards hoor. Wat een ellenlang verhaal weer en wat maak je daar toch veel mee. Die ervaringen kan niemand je ooit meer afnemen. Volgens mij kom je tonnetje rond terug en kennen we je helemaal niet meer: ander haar en een andere huidskleur enzo.
    Enne..... Mark, je neemt toch zeker wel een opgezette neushoorn of leeuw mee? Mooi voor op jullie terras. Dan blijf je nog even in het Zuid-Afrika sfeertje als je weer thuis bent en dat gaat inderdaad heel snel. Hier ook hoor. Wij gaan 13 april nog voor een weekje naar Egypte, even lekker relaxen, want dat is goed voor een mens, toch!
    Nou Mark, tot de volgende keer maar weer en blijf maar lekker genieten.
    Liefs, oen buurn

• 10 April 2010 - 10:25

Mark:

Hey MarkVos,

gigantisch veel beleefd zie ik, ook al heb ik het niet helemaal gelezen ;).

• 10 April 2010 - 10:52

Vincent:

Hee,

Ik heb je laatste zin wel gelezen hoor, je kent me, voor mij is een verhaal niet gauw te lang;) Bovendien leest het gemakkelijk weg!

Maar mooi weer wat je hebt ondernomen allemaal, echt heel veel tochten en activiteiten doe je! Al die dieren, het blijft jaloersmakend..
    Goed ook dat je nu ook eens wat aan de studie doet haha;)

Veel plezier weer de komende week, en idd, de tijd vliegt voorbij!

• 10 April 2010 - 18:05

Lianne:

Wat super allemaal joh!!!:D
    écht een megaverhaal, maar ben er helemaal doorheen gekomen ;)

Nog heel veel plezier Vos!

Dikke kus!

• 13 April 2010 - 18:54

Sanja Hamberg:

Hoj Mark,nou wij (marina en moe hamberg) zijn echte die-hards, want het hele verhaal ging er weer in als koek.Wat heerlijk genieten is het daar voor jullie en doe zo nog een poosje door.
    Fijn dat er internet is want zo kan ik mooi op de hoogte blijven van de reizende boy's.
    Groetjes en een kus.
    sanja

• 15 April 2010 - 08:39

Ellen:

Ik heb ook eindelijk tijd gevonden om je korte verhaaltje te lezen. Jammer dat ze daar zo weinig water in die rivieren hebben! Anders was dat met die band vast een stuk leuker geweest! We hebben je wel gemist hoor bij het pesach diner! Toch jammer dat jullie nu echt voor school bezig moeten (was dat niet een van de redenen waarom je die kant op ging?)! Veel plezier nog daar en ik wacht vol spanning op het volgende verhaal...